9.9.13

ျမန္မာ႔အနာဂတ္ ကာကြယ္ေရး စြမ္းအား



- ကမာၻေပၚမွာ ဘယ္နိုင္ငံမွ အေမရိကန္နိုင္ငံအစျပဳတဲ့ အေနာက္အုပ္စုေတြနဲ႔ ျပႆနာ မတက္ခ်င္ပါဘူး။ ဒီေန႔ ရုရွား၊တရုပ္တို႔ေတာင္ ညင္ညင္သာသာသိမ္သိမ္ေမြ႔ေမြ႔နဲ႔ သြားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အေျခအေနအမ်ိဳးမ်ိဳးေႀကာင့္ ျဖစ္လာျပီးတဲ့ေနာက္မွာ အေကာင္းဆံုးကို ေမ်ာ္လင့္ခဲ့သလို အဆိုးဆံုးကိုလည္း ျပင္ဆင္ရပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ စိန္ေခၚမႈနဲ႔ ေပးဆပ္ရမႈေတြက ႀကီးမားပါတယ္။ယေန႔အခ်ိန္ထိေတာင္ ေနာက္ျမီးဆြဲ ခံေနရတုန္းပါပဲ။

ဒီကိစၥေတြ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့မႈ အခ်ိန္ကာလက နိုင္ငံေတာ္မွာ တပ္မေတာ္အစိုးရ လံုးလံုးလ်ားလ်ား တာဝန္ယူထားခ်ိန္ ျဖစ္ပါတယ္။ ယေန႔ေခတ္လို ပါတီစံုဒီမိုကေရစီစနစ္နဲ႔ ေရြးေကာက္ခံ၊အရပ္သားအစိုးရ မဟုတ္ပါဘူး။တစ္နည္းအားျဖင့္ ဒီေန႔ျမင္ေနရတဲ့ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ၊လြတ္လပ္တဲ့ လူ႕အဖြဲ႔အစည္း စတဲ့ ဂုဏ္ပုဒ္အမ်ိဳးမ်ိဳးရိွေနတဲ့ ျပည္တြင္း/ျပည္ပ နိုင္ငံေရးျမင္ကြင္းမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ အေျခအေနအမ်ိဳးမ်ိဳး/ အက်ိဳးစီးပြားအမ်ိဳးမ်ိဳးေႀကာင့္ အေမရိကန္အပါအဝင္ အေနာက္အုပ္စု အေပါင္းအပါ နိုင္ငံအမ်ားစုက က်ဥ္ထားတဲ့အျပင္ အခ်ိန္ျပည့္ေစာင့္ႀကည့္ျပီး ပိတ္ဆို႔အေရးယူမႈေတြ အထပ္ထပ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ခ်ိန္ပါ။ ဒါ့အျပင္ UN / ILO အပါအဝင္ အစရိွတဲ့ နိုင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္းမ်ားက Pressure အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ဒဏ္ခတ္မႈအမ်ိဳးမ်ိဳး အေရးယူ ေဆာင္ရြက္ေနခ်ိန္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီတုန္းက နိုင္ငံ၏မူဝါဒသေဘာထား ရပ္တည္ခ်က္အရ၊ ပထဝီနိုင္ငံေရး၊ သံတမန္ေရး၊ အက်ိဳးစီးပြားေရးမ်ားအရ ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္ျခင္းမရိွလို႔ တသီးတသန္႔ ႀကားေနနိုင္ငံေတြလည္း ရိွခဲ့ပါတယ္၊ အေမရိကန္ပါေနလို႔ မီးစင္ႀကည့္ကျပီး မိမိတို႔နိုင္ငံ၏ အက်ိဳးစီးပြားကိုသာ အဓိကထားကာ ျမန္မာနိုင္ငံအေပၚမွာ Positive လိုလို/ Neutral လိုလို/ Negative လိုလို အသြင္ေျပာင္းနိုင္ငံေတြလည္း ရိွပါတယ္။ တစ္ဖက္မွာလည္း ရုရွားနဲ႔တရုတ္က နိုင္ငံေရးအရ ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း ေထာက္ခံအားေပးခဲ့သလို စစ္ေရး၊စီးပြားေရးမွာလည္း က်ယ္ျပန္႔တဲ့ ဆက္ဆံေဆာင္ရြက္ျခင္းေတြ ရိွခဲ့ပါတယ္။ ဒါရဲ႕ေနာက္ကြယ္မွာလည္း အက်ိဳးစီးပြား ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ိဳးစံု ရိွပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ျမန္မာကလည္း အေျခအေနအမ်ိဳးမ်ိဳးကို တြက္ဆျပီး ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္ ကိုယ့္အက်ိဳးစီးပြား ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ ရိွခဲ့မွာပါ။ ဒါက မေန႔တစ္ေန႔ကလို လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ ရိွေနေသးတဲ့ သမိ္ုင္းေနာက္ခံ အေျခအေနမွန္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။

- တပ္မေတာ္အစိုးရလက္ထက္မွာ အျခားအစိုးရမ်ားနည္းတူ State Building ေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။ အဲဒီေအာက္မွာ Defence Building လဲ ပါလာပါတယ္။ တပ္မေတာ္အစိုးရျဖစ္လို႔ အျခား Sector ေတြထက္ Professional ျဖစ္တဲ့ Defence ဘက္ကို ပိုအားသာတယ္လို႔ ေျပာရင္လည္း ဟုတ္နိုင္ပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ အရပ္သားအစိုးရ / တပ္မေတာ္အစိုးရ / မည္သည့္အစိုးရျဖစ္ေစ State Building နဲ႔အတူ တိုင္းျပည္နဲ႔လူမ်ိဳးကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ Defence Building သည္လည္း မလြဲမေသြ ေဆာင္ရြက္ရတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ရပ္ျဖစ္ေႀကာင္း နားလည္မိပါတယ္။

- ျပန္ဆက္စပ္ရင္ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ သမိုင္းအေျခအေနတစ္ခုမွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ State Building နွင့္အတူ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ Defence Building ကို တပ္မေတာ္အစိုးရက ေဆာင္ရြက္ခဲ့တယ္ ဆိုပါေတာ့ဗ်ာ။ ဒီေနရာမွာ အဓိက Issue နွစ္ခုကို ေတြ႔ရပါတယ္။

ပထမတစ္ခုက အေမရိကန္အပါအဝင္ အေနာက္အုပ္စုက ပိတ္ဆို႔အေရးယူမႈအမ်ိဳးမ်ိဳး ေဆာင္ရြက္ေနျပီး ကမာၻ႕ျဖစ္စဥ္ သာဓကမ်ားအရ သူတို႔လိုခ်င္တဲ့အဆင့္ထိ ေရာက္ေအာင္ ပံုစံသြင္းတတ္တယ္၊ ေနာက္ဆံုး စစ္ေရးအရ အေရးယူရတဲ့ အေနအထားမ်ိဳး ျဖစ္ေအာင္ က်ံဳးသြင္းတတ္တဲ့ အေနအထား ရိွပါတယ္။ ပူပူေႏြးေႏြးႀကည့္ရင္ အီရတ္၊လစ္ဗ်ားတို႔ျဖစ္ျပီး အနီးဆံုးကေတာ့ မနက္ျဖန္သဘက္ ေတြ႔နိုင္မဲ့ ဆီးရီးယားပါပဲ။ တစ္ခုတည္းေသာ ရုရွားအေျခစိုက္စခန္း ရိွတာေတာင္ အေမရိကန္က ဆင္ဖမ္းမယ္ က်ားဖမ္းမယ္ လုပ္ေနပါျပီ။ Senate ကိုလည္း အထိုက္အေလ်ာက္ ညွိနူိင္းထားျပီး တရားဝင္ Green Light ရတာနဲ႔ Expire နီးတဲ့ဒံုးေတြနဲ႔ ေသြးပူစမ္းသပ္ ေလ့က်င့္ခန္းေတြ လုပ္ေတာ့မွာပါ။

အကယ္၍ ျမန္မာေႏြဦး မရိွခဲ့ဘူးဆိုရင္၊ ၎တို႔ရဲ႕ ထပ္ခါတလဲလဲ ေမႊးေနတဲ့ တို႔မီး ရႈိ႕မီးေတြ ျပည္တြင္းေလာင္စာအခံေႀကာင့္ အထေျမာက္ခဲ့တယ္ဆိုရင္၊ မိမိတို႔ရဲ႕ အမ်ိဳးသားစည္းလံုးမႈ ျဖစ္ေနတာထက္ ပိုဆိုးခဲ့ရင္၊ မိိမိတို႔၏ Good Governance နဲ႔ Clean Government မွအစျပဳ၍ အမႈိက္ကစ ျပႆဒ္မီးေလာင္ခဲ့တယ္ဆိုရင္ ျမန္မာလည္း အီရတ္/လစ္ဗ်ားတို႔လို သူတစ္လူ ငါတစ္မင္းနဲ႔ ခိုကိုးရာမဲ့ စစ္တလင္းမျဖစ္ဘူးလို႔ ယႀတာေခ်ထားလို႔ မရနိုင္ပါဘူး။ ျပီးရင္ “ယ" ကတစ္မ်ိဳး “ဘ” ကတစ္သြယ္ပါ။ ဒါလည္း ရိွရင္းစြဲ အဖုအထစ္ျဖစ္စဥ္ေပၚမွာ ၎တို႔ရဲ႕ ထပ္ပိုးစနက္ေတြပါပဲ။ ဒီႀကားထဲ ေခတ္အဆက္ဆက္ ျပည္တြင္း ေသာင္းက်န္းမႈေတြကလည္း ရိွေသး။ အခ်ဳပ္စစ္လိုက္ရင္ သူတို႔သြတ္သြင္းတဲ့ လမ္းေႀကာင္းနဲ႔ ကိုယ္ေလွ်ာက္မဲ့ Road Map မတူတဲ့ ျပႆနာက Main Cause ျဖစ္ဖို႔ ရာနူန္းမ်ားပါတယ္။

ဒီေတာ့ အဲဒီတုန္းက တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား တစ္ျဖစ္လဲ အစိုးရေခါင္းေဆာင္မ်ားက အဆိုးဆံုးအေျခအေနထိ တြက္ဆျပင္ဆင္ခဲ့ပံု ရပါတယ္၊ ဒါေႀကာင့္ က်ဳးေက်ာ္စစ္ကို ေမွ်ာ္ျပီး Defensive ဦးစားေပးတဲ့ ျပည္သူ႔စစ္မဟာဗ်ဳဟာဆိုတာ တြင္က်ယ္ ေနရာယူခဲ့တာလို႔ ယံုႀကည္နိုင္ပါတယ္။ ဆိုလိုရင္းကေတာ့ အေမရိကန္မဟာမိတ္တို႔ရဲ႕ က်င့္ထံုးေတြကို ေကာင္းေကာင္းသေဘာေပါက္ နားလည္ျပီး Political Mean ကို ေရွ႕တန္း၊ Military Mean ကို ေနာက္တန္းထားျပီး ခံစစ္ကစားခဲ့တယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။

ဒုတိယတစ္ခုက အေမရိကန္တို႔နဲ႔ သဟဇာတမျဖစ္တဲ့ နိုင္ငံေတြရဲ႕ အေနအထားအမ်ားစုဟာ ေဘးႀကပ္နံႀကပ္ ျဖစ္ေစျခင္းပါပဲ။ အဖက္ဖက္က တရားတဲ့နည္း/ မတရားတဲ့နည္းေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ရတတ္ပါတယ္။ ေဘာင္က်ဥ္းလာမယ္၊ အသိုင္းအဝန္းက်ဳံ႕လာမယ္၊ ဥပမာအားျဖင့္ အီရန္၊ေျမာက္ကိုရီးယား၊က်ဳးဘား၊လစ္ဗ်ား၊ ဗင္နီဇြဲလား စတဲ့ နိုင္ငံေတြကို ႀကည့္နိုင္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ စစ္ေရး ဆက္ဆံေဆာင္ရြက္မႈမ်ားတြင္ ပိုျပီးႀကပ္တည္းေစတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။သူတို႔ဘက္ကလည္း သူတို႔အယူအဆနဲ႔မို႔ မွားတယ္လို႔ မေျပာနိုင္သလို တစ္ဖက္ကႀကည့္ေတာ့လည္း မွန္တယ္လို႔ မဆိုနိုင္ပါဘူး။ သန္ရာသန္ရာ အက်ိဳးစီးပြားေတြပါပဲ။

အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ျမန္မာျပည္ရဲ႕ အေနအထားကိုလည္း ျပန္ႀကည့္လို႔ရပါတယ္၊ နိုင္ငံေရးမွာ အာဆီယံ၊မဲေခါင္ အသိုင္းအဝန္း၊ ရုရွား၊တရုတ္ ။ စီးပြားေရးမွာလည္း အာဆီယံထဲက စကၤာပူ/ထိုင္း/မေလးရွား နဲ႕ တရုတ္၊အိႏၵိယ။ ဒီအဝန္းအဝိုင္းေလးကိုပဲ အဓိကထားရပါတယ္။ စစ္ေရးဆိုရင္ေတာ့ ပိုက်ဥ္းတာေပါ့၊အစဦးပိုင္းကာလက တရုတ္ပဲရိွတယ္၊ ေနာက္ပိုင္း ရုရွား၊အိႏၵိယ တိုးလာတယ္။တိုင္းျပည္ရဲ႕ဓနအင္အားနဲ႔ အဆင့္ျမင့္တာေတြ မဝယ္နိုင္ခဲ့သလို ဝယ္ရင္လည္း မရနိုင္ပါဘူး။ ေရာင္းတဲ့သူကလည္း အေႀကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေႀကာင့္ ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း ေရာင္းပါတယ္။ ဘယ္သူမွလည္း အလကားမေပးပါဘူး၊ ေပးခဲ့ရင္လည္း အသင့္အတင့္မွ်သာျဖစ္ျပီး အက်ိဳးစီးပြားတစ္ခုခုနဲ႔ ခ်ည္ေနွာင္ခံရတာပါပဲ။ ေရြးခ်ယ္စရာနည္းေတာ့ ေစ်းကိုင္ခံရတာ၊ အရည္အေသြးနိမ့္တာေတြလည္း ႀကံဳပါလိမ့္မယ္။ ဒါကလည္း အျပစ္ေျပာဖို႔ခက္တဲ့ နိုင္ငံတကာမ်က္လွည့္ပြဲတစ္ခုကို ကမာၻ႔ဇာတ္ခံုေပၚမွာ ေတြ႔ေနရသလိုပါပဲ။ လည္သူစားစတမ္းေတာ့ မဟုတ္ေပမဲ့ သူ႔အေႀကာင္းနဲ႔သူခ်ည္းပါပဲ။အျခားနိုင္ငံေတြလည္း ဒီလိုပါပဲ။

ဒီေတာ့ ရတဲ့လက္နက္၊ နည္းပညာ၊ အေတြ႔အႀကံဳနဲ႔ ေမ်ာ္မွန္းထားတဲ့ Great Potential Enemy ၊ ရင္ဆိုင္ဆဲလုလု ျဖစ္တဲ့ Potential Enemy ေတြကို ဘယ္လိုတုန္႔ျပန္မလဲ။စစ္ေရးအရ အေျခခံ Source ကလည္း အင္အားႀကီး (၃)နိုင္ငံပဲရိွျပီး ကမာၻ႔မဟာဗ်ဳဟာက်ားကြက္ထဲမွာ အခ်ိန္မေရြး နယ္ရုပ္တစ္ရုပ္လို ခ်ေကြ်းခံရနိုင္တဲ့ အေနအထားပါ။ဒီမွာ အမ်ားႀကီးေတြးစရာမရိွတဲ့ အေျဖက ထြက္လာပါတယ္။ အေနာက္အုပ္စုကို စစ္ေရးအရ မာမာခ်ာခ်ာျပန္ခံေနတဲ့ (မိမိတို႔နဲ႔ မတိမ္းမယိမ္းရိွေသာ) လက္ခ်ိဳးေရတြက္လို႔ရတဲ့ နိုင္ငံအခ်ိဳ႕ ( ေျမာက္ကိုရီးယား၊ အီရန္၊ ဗင္နီဇြဲလား၊ က်ဳးဘား၊လစ္ဗ်ား စသျဖင့္) စက္ကြင္းထဲကို တည့္တည့္မတ္မတ္ ေရာက္လာတယ္လို႔ ဆိုနိုင္ပါတယ္။ သူတို႔ ဘာနည္းလမ္း၊ လက္နက္၊နည္းပညာေတြနဲ႔ ဘယ္လိုျပင္ဆင္ေဆာင္ရြက္ တုန္႔ျပန္ေနလဲ၊ သူတို႔နဲ႔ ဘယ္လိုခ်ိတ္ဆက္ ေဆာင္ရြက္မလဲ၊ ဘာေတြက မိမိတို႔ ဓနအင္အားနဲ႔ ရနိုင္မလဲ၊ဘယ္သူက မိမိနဲ႔ အဆင္ေျပမလဲ စသျဖင့္ သံုးသပ္ခဲ့မွာပါ၊ အဲဒီမွာ ေဆာင္ရြက္ရင္းနဲ႔ အေျခအေနအမ်ိဳးမ်ိဳးေႀကာင့္ ေျမာက္နဲ႔အဆင္ေျပခဲ့ပံု ရပါတယ္။

အစပိုင္းက ေျပာခဲ့သလိုပါပဲ အေမရိကန္နဲ႔ ဘယ္သူမွ ရန္ဖက္မျဖစ္ခ်င္သလို သူတို႔နဲ႔အဆင္မေျပတဲ့သူ/ အသိုင္းအဝန္းနည္းသူ /ရန္မ်ားသူ/ နိုင္ငံေရး ဂုဏ္သိကၡာ အားနည္းသူ/ မိမိတို႔နဲ႔ သမိုင္းဆိုးမွတ္တမ္းမ်ား ရိွခဲ့သူနဲ႔လည္း ေပါင္းခ်င္မယ္ မထင္ပါဘူး။ဒါေပမဲ့ အေျခအေနအခ်ိန္အခါအရ ေဘးႀကပ္နံႀကပ္ျဖစ္ခ်ိန္မွာ ကူေဖာ္မိတ္ဖက္ဆိုတာ လိုအပ္လာေတာ့ အေျခအေန နီးစပ္သူအခ်င္းခ်င္း ဆက္သြယ္ ဆက္ဆံမိႀကတယ္လို႔ သံုးသပ္နိုင္ပါတယ္။ အေပၚကေျပာခဲ့တဲ့ နိုင္ငံႀကီးေတြနဲ႔ပါဆိုရင္ Defence Building အတြက္ အတန္အသင့္ ျပည့္စံုနိုင္ေႀကာင္း ယူဆခဲ့မယ္လို႔လည္း ထင္ပါတယ္။အကယ္၍ အဲဒီတုန္းက မိမိတို႔သာ တာဝန္ရိွသူေတြ ျဖစ္ခဲ့ႀကမယ္ဆိုတဲ့ အေတြးနဲ႔ခံစားႀကည့္ရင္ ျမန္မာနဲ႔ တရုတ္၊ရုရွား၊ေျမာက္၊အိႏိၵယတို႔နဲ႔ စစ္ေရးဆက္ဆံမႈေတြ ရိွခဲ့တာ အထူးအဆန္း မဟုတ္သလို မျဖစ္သင့္ မျဖစ္ထိုက္ဘူးလို႔လည္း ဆိုမယ္မထင္ပါဘူး။

ဒီေနရာမွာ ေမးစရာတစ္ခုရိွတာက အေပၚကနိုင္ငံေတြနဲ႔ စစ္ေရး ဆက္ဆံေဆာင္ရြက္ျခင္းေတြလုပ္ျပီး Defence Sector မွာ ထင္သေလာက္ မတိုးတက္ပါလား ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းပါ။ ဒါအတြက္ ပထမဆံုးအခ်က္က ဘယ္ေပတံ၊ ဘယ္လို Criteria ေတြနဲ႔ စံထားျပီး ေမးတာလဲဆိုတာ ျပန္ဆန္းစစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါမွ က်ယ္ျပန္႔တဲ့ အေနအထားတစ္ခုကို မွန္ကန္တဲ့ Focus ဖမ္းနိုင္မွာပါ။ ဒါေပမဲ့ ဒါက အမွား/အမွန္ ခြဲျခားဖို႔ မလိုသလို ခြဲျခားလို႔ရတဲ့ ကိစၥမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး၊ အားသားခ်က္/ အားနည္းခ်က္ကိုသာ အေျဖထုတ္ရမွာပါ။ Defence Building မွာ နဂိုမူလကိုက Confidential / Restricted ေတြ ရိွေနတာမို႔ မသိတာမ်ားျပီး သိတာနည္းတဲ့ အေနအထားနဲ႔ သံုးသပ္ေမးျမန္းတယ္ဆိုရင္ေတာ့ ျပန္လည္ဆန္းစစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။

ျမင္ေန ေတြ႔ေန ႀကားေနရတဲ့ အားနည္းခ်က္( အားသာခ်က္ ခဏထား) အေပၚမွာ ေမးျမန္းေထာက္ျပတယ္ ဆိုခဲ့ရင္ ေျမာက္နဲ႔လုပ္လို႔၊ တရုပ္နဲ႔လုပ္လို႔ ဆိုတာထက္ ကိုယ္ရဲ႕ အဖြဲ႔အစည္းအေနအထားကို ျပန္ေလ့လာသံုးသပ္ဖို႔က ပိုအေရးႀကီးပါတယ္။ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္ရိွေနရင္ ဘယ္သူနဲ႔လုပ္လုပ္ အားနည္းခ်က္ေတြ အျပစ္အနာအဆာေတြ ရိွေနဦးမွာပါ။ ဒါကို တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္း တခ်ိဳ႕တစ္ဖဲြ႔တည္း ေခါင္းစဥ္တပ္ ပံုခ်လိုက္ရုံနဲ႔ ျပီးသြားမဲ့ကိစၥ၊ အဆင္ေျပသြားမဲ့ကိစၥ မဟုတ္ပါဘူး။ ျခံဳႀကည့္ရင္ Policy နဲ႔ Strategy သာမန္ထက္ပိုလို႔ ဒီအေနအထား ေရာက္ေနတာျဖစ္ျပီး Action Plan / Implementation Management နဲ႔ System ေတြမွာ အားနည္းခ်က္အခ်ိဳ႕ ရိွေနတာလို႔ ျမင္ပါတယ္။ ဒါကိုလည္း Political Transition Current မွာ တပါတည္း လိုက္ပါနိုင္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။

- ေနာက္တစ္ခုက ေျမာက္က ေတာင္သမၼတ ခ်န္ဒူးဝွမ္နဲ႔ ထိပ္တန္းအရာရိွႀကီးေတြကို လုပ္ႀကံဖို႔ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ မိမိတို႔ေလးစားတန္ဖိုးထားတဲ့ အာဇာနည္ဗိမာန္မွာ ဗံုးခြဲတယ္။ ေနာက္ဆက္တြဲက အသက္ဆံုးရႈံးမႈေတြရိွခဲ့သလို တိုင္းျပည္တန္ဖိုးနဲ႔ ဂုဏ္သိကၡာ ထိခိုက္ခဲ့ရတယ္။
ဒီလိုနားႀကည္းေစတဲ့ သမိုင္းျဖစ္စဥ္ေတြလည္း ရိွေနပါေသးတယ္။

အဂၤလိပ္က ျမန္မာကို မတရားသိမ္းပိုက္တယ္၊ နွစ္ေပါင္း(၁၀၀)ေက်ာ္ ကြ်န္ျပဳတယ္။ တိုင္းရင္းသားညီအကို ေမာင္နွမမ်ား အသက္ ေသြး ေခြ်း ေျမာက္မ်ားစြာ ေပးဆပ္ျပီး လြတ္လပ္ေရးနဲ႔ လဲခဲ့ရတယ္။ ေနာက္ဆံုးအထြက္မွာ တိုင္းျပည္နဲ႔လူမ်ိဳးအတြက္ တန္ဖိုးမျဖတ္နိုင္တဲ့ လြတ္လပ္ေရးဖခင္ႀကီး အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔ အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားရဲ႕ အသက္ေတြကို နူတ္ဆက္လက္ေဆာင္အျဖစ္ ယူသြားတယ္။ ေတာင္ေပၚျပည္မ ခြဲျခားခဲ့တယ္။ နွစ္ေပါင္း(၆၀)ေက်ာ္ႀကာေနတဲ့ ျပည္တြင္းေသာင္းက်န္းမူရဲ႕ ကနဦးတရားခံႀကီးေပါ့။ ေျပာမယ္ဆိုရင္ အမ်ားႀကီးပါပဲ။

ဂ်ပန္လည္း ထိုနည္းလည္းေကာင္းပါပဲ။ က်ားေႀကာက္လို႔ ရွင္ႀကီးကိုး၊ ရွင္ႀကီး က်ားထက္ဆိုး အေျခအေနေတြနဲ႔ ႀကံဳခဲ့ႀကရတာပါ။ ကင္ေပတိုင္ဘယ္လို ရက္စက္ႀကမ္းႀကဳတ္တယ္ဆိုတာ ယေန႔အခ်ိန္ထိ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ေတြထဲမွာ ပါေနဆဲပါ။

တရုတ္လည္း ရိွပါေသးတယ္။ ကူမင္တန္တရုတ္ျဖဴ နဲ႔ ဗကပသမိုင္းမွာ အဓိက ဒါရုိက္တာႀကီးပါ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ရဲေဘာ္ေတြရဲ႕ အသက္ေပါင္းမ်ားစြာေပးျပီး မ်က္ျဖဴလန္ေအာင္ တိုက္ခဲ့ရတဲ့ သမိုင္းျဖစ္စဥ္ေတြ ထင္ထင္ရွားရွား ရိွပါတယ္။ တပ္မေတာ္မွာ ရြပ္ရြပ္ခြ်ံခြ်ံတိုက္ခဲ့ႀကလို႔ ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတြ ခ်ီးျမွင့္တာ အဲဒီကာလေတြက အမ်ားဆံုးလို႔ ေျပာႀကပါတယ္။

အလားတူပါပဲ စစ္ေရးသာမက နိုင္ငံေရး၊စီးပြားေရး၊ဘာသာေရး၊ယဥ္ေက်းမူ စတာေတြနဲ႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔အေပၚမွာ သမိုင္းဆိုးေရးသြားတဲ့သူေတြလည္း ရိွပါတယ္။
ဒီလိုပါပဲ ကြ်န္ေတာ္တို႔ကိုလည္း ထိုင္းက သမိုင္းလွန္ျပီး စြပ္စြဲနိုင္ပါေသးတယ္။

ေနာက္ျပီး ထင္ရွားတဲ့ သာဓကတစ္ခုက မဆလေခတ္ (၂၆)နွစ္တာ ကာလအမ်ားစုမွာ ျမန္မာ-အေမရိကန္ ဆက္ဆံေရးဟာ အျမင့္မားဆံုးနဲ႔ အေကာင္းဆံုး အေျခအေနတစ္ခုမွာ ရိွခဲ့ျပီး ျမန္မာ-တရုတ္ ဆက္ဆံေရးက ပါးလႊာျပီး အိမ္နီးခ်င္းပံုစံေတာင္ မမီပါဘူး။ ၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္း တပ္မေတာ္အစိုးရ တက္လာေတာ့ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္သြားတဲ့ အေျခအေနပါ။ ဒီလိုျဖစ္စဥ္မ်ိဳး အေျခအေနမ်ိဳးေတြ ကမာၻအနွံ႔အျပားမွာ ေနရာမလြဲ အမ်ားအျပား ရိွေနႀကပါတယ္။

ဆရာႀကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္း ေျပာသလို သမိုင္းဆိုတာ မအေအာင္ သင္ရတယ္ ဆိုတဲ့အတိုင္း သမိုင္းကေမ့ေပ်ာက္စရာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ သင္ခန္းစာ ယူတတ္ရပါမယ္။ ဒါေႀကာင့္ ကမာၻ႔နိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းမွာ အျမဲတမ္းမိတ္ေဆြ၊အျမဲတမ္းရန္သူ မရိွပါဘူး။အက်ိဳးစီးပြားသာ ရိွပါတယ္။ ရိုးရွင္း သေဘာေပါက္လြယ္ျပီး လက္ေတြ႔က်တဲ့ စကားပါ။ ဒီလိုပါပဲ မိမိနိုင္ငံရဲ႕ အခက္အခဲေတြကို ေျပေစမယ္၊အက်ိဳးစီးပြားကို ျဖစ္ေစတယ္ဆိုရင္ သူ႔အက်ိဳးကိုယ့္အက်ိဳး ျဖစ္ေစတဲ့ မိတ္ဖက္နိုင္ငံအျဖစ္ သတ္မွတ္ေဆာင္ရြက္တာ နိုင္ငံတစ္ခုရဲ႕ Right ပါပဲ။ ဒီသေဘာဒီသဘာဝကို မဟာအင္အားႀကီးနိုင္ငံေတြေတာင္ နားလည္လက္ခံ ေဆာင္ရြက္ေနႀကတာပါပဲ။အဲဒီထဲမွာ ေျခတစ္လွမ္းဦးတဲ့သူကေတာ့ ပိုျပီးတာစားတာေပါ့။ဒါေပမဲ့လည္း လည္လြန္းတဲ့ဘီး အတြက္ကေတာ့ Risk မ်ားပါတယ္။

အခုအေျခအေနမွာလည္း UN Resolution ေႀကာင့္ ေျမာက္နဲ႔ထိုက္သင့္တဲ့ စစ္ေရးဆက္သြယ္မႈေတြ ျဖတ္ေတာက္ထားတာ၊ တရုပ္ကိုလည္း အားကိုးမႈေလ်ာ့ခ်ထားတာ ေတြ႔ေနရျပီး အသြင္ေျပာင္းလဲမႈ အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ေျဖေလ်ာ့မႈအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ျမန္မာ့ေႏြဦးကို ျမန္မာ့နည္းျမန္မာ့ဟန္နဲ႔ ေရးခ်ယ္ျပီး နိုင္ငံတကာမ်က္နွာစာသို႔ ရဲရဲဝင့္ဝင့္ ထြက္လာတာပါ။ ဒီမွာလည္း မေန႔တစ္ေန႔က မ်က္နွာခ်င္း မဆိုင္ခ်င္တဲ့သူေတြနဲ႔ အျပန္အလွန္ အက်ိဳးစီးပြားေတြအတြက္ ပခုံးဖက္ေနတာ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ “အျဖဴ” ေတြ႔ရခဲတဲ့ ေနျပည္ေတာ္မွာ အခုေတာ့ ေျခခ်င္းလိမ္ေနႀကပါျပီ။ (၂၂)နွစ္ေက်ာ္ ေက်ာခိုင္းထားတဲ့ အေမရိကန္၊ အဂၤလိပ္၊ ျပင္သစ္၊ ေနာ္ေဝး၊ ဂ်ပန္ စသျဖင့္ ကာလာစံု ပါဝင္ပါတယ္။ အျမဲတမ္းမိတ္ေဆြ/ ရန္သူ မရိွဘူးဆိုတဲ့ သက္ေသပါ။ အေျပာင္းအလဲပါ။ တခါတရံ အေျမွာက္ႀကိုက္ျပီး ႏြားေရွ႕ထြန္းႀကဴး ေနသလားလို႔ေတာင္ နားမလည္စြာနဲ႔ စိုးရိမ္မိရပါေသးတယ္။

ဒီေနရာ ဒီအေျခအေနမွာလည္း စဥ္းစားခ်င့္ခ်ိန္စရာေတြ ရိွေနပါေသးတယ္။ အျဖဴေတြ အနီေတြ ေရာက္လာတိုင္း အလံုးစံုအဆင္ေျပမယ္လို႔ တြက္လို႔မရေသးပါဘူး။ နိုင္ငံေရးနွင့္ စီးပြားေရးဆက္ဆံမႈေတြ အသင့္အတင့္သာ ရိွေသးျပီး ဆက္လက္လည္း အခ်ိန္နဲ႔အရွိန္ ယူရဦးမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ ယခင္လမ္းေဟာင္းမ်ားက ေလွ်ာက္တတ္ရင္ အက်ိဳးစီးပြားျဖစ္ထြန္းဆဲပါ။မျဖစ္မေနလည္း ေလ်ာက္ေနရပါေသးတယ္။ လမ္းသစ္ လမ္းေဟာင္း နွစ္ခုလံုး ေဒြးလမ္းျဖစ္လာျပီ ဆိုရင္ေတာ့ အတိုင္းထက္အလြန္ေပါ့။တစ္ဖက္ကလည္း နိုင္ငံေရးရာသီဥတုေပၚ မူတည္ျပီး အခုတစ္မ်ိဳး ေတာ္ႀကာတစ္မ်ိဳး ျဖစ္လာနိုင္တာမို႔ တရားေသထားလို႔ မရပါဘူး။Back up လိုပါတယ္။

စစ္ေရးပိုင္း ဆက္ဆံေဆာင္ရြက္ျခင္းကေတာ့ အေဝးႀကီးမွာ ရိွေနပါေသးတယ္။ ဒါက ေထာင္ျမင္ရံုနဲ႔ ရာစြန္႔လို႔မရတဲ့ ကိစၥ၊ Risk ယူလို႔ မရတဲ့ ကိစၥပါ။ ထိုင္ေစာင့္ေနတဲ့ Potential Enemy ေတြရဲ႕ Threat က Correction လုပ္လို႔မရပါဘူး။ ဘြာေတးမရိွပါဘူး။ေနာက္ျပီး နွစ္ႀကာ ဆန္႔က်င္ဘက္ရိွသူ၊ မဟာဗ်ဳဟာ အားျပိဳင္ဘက္ နိုင္ငံႀကီးနွစ္ခုနဲ႔ ယခုခ်ိန္ထိ ပလဲနံပါတ္သင့္သူ၊ ယင္းအနက္ တရုတ္နဲ႔ အိမ္နီးခ်င္းျဖစ္သူကို အေမရိကန္တို႔က စစ္ေရးအရ ဘယ္လို Deal လုပ္လာနိုင္သလဲ ဆိုတာလည္း ေမ့ထားလို႔ မရျပန္ပါဘူး။ သူတို႔ရဲ႕ ဆက္ဆံတတ္တဲ့ Policy နဲ႔ Practice ကို နားလည္ရပါမယ္။ အနီးစပ္ဆံုး Vietnam မွာ ေတြ႔နိုင္ပါတယ္။ စီးပြားေရးကို ေရွ႕တန္းတင္ျပီး နိုင္ငံေရးကို သာမန္အဆင့္သာ သြားပါတယ္။ စစ္ေရးဆက္ဆံမႈကေတာ့ နွစ္ကာလတစ္ခု ႀကာသည့္တိုင္ေအာင္ Non- Combat Exchange Activity ထက္ မပိုေသးပါဘူး။ ဒါေႀကာင့္ Vietnam ရဲ႕ စစ္လက္နက္ပစၥည္း ဝယ္ယူမႈနဲ႔ စစ္ေရးဆက္ဆံေဆာင္ရြက္မူဟာ ရွရွားအုပ္စုထဲမွာပဲ အျပည့္အဝ ရိွေနပါတယ္။

အခ်ိဳ႕နိုင္ငံေတြဆို သူတို႔ Norm နဲ႔ တစ္ခုခုမကိုက္ခဲ့ရင္ / အစာမေႀကတာ တစ္စံုတစ္ရာျဖစ္ရင္ Spare Parts ဆက္မေရာင္းတာ၊ ပစၥည္း ဆက္မေရာင္းတာမ်ိဳးေတြ ျမင္ေနရပါတယ္၊ ဂရုျပဳစရာေတြပါ။ မီးစတစ္ဖက္ (hard power) ေရမုတ္တစ္ဖက္ ( soft power) ကိုင္ျပီး Smart Power အမည္ခံ Global Policing လုပ္တတ္တဲ့ အက်င့္ေတြေႀကာင့္ နိုင္ငံခ်င္း သြင္ျပင္လကၡဏာ မတူတဲ့ အေျခခံအေနအထားအေပၚမွာ ျပႆနာမီးပြား မရိွလာနိုင္ဘူးလို႔ မေျပာနိုင္ပါဘူး။

မိမိတို႔လည္း အေနာက္အုပ္စုနဲ႔ စစ္ေရးအရ စခန္းသြားတဲ့အခါမွာ အရွည္ေတြးျပီး သတိမေလ်ာ့ဖို႔ လိုပါမယ္။ တြန္႔ဆုတ္ေနဖို႔လည္း မလိုသလို ရဲတင္းစရာလည္း မလိုတဲ့အတြက္ နွစ္စုနွစ္ဖြဲ႔ သင့္တင့္မွ်တတဲ့ အေနအထားမ်ိဳး ဖန္တီး သြားရနိုင္ပါတယ္။ ေဂ်ာ္ဂ်ီယာလို ေရွ႕ေနာက္မႀကည့္ပဲ အေဟာင္းစြန္႔ အသစ္ေမြးမိလို႔ တန္ဖိုးႀကီးႀကီး ေပးဆပ္လိုက္ရတာေတြက သင္ခန္းစာယူစရာေတြပါ။ ကိုယ့္အေျခအေန ကိုယ့္ပံုစံနဲ႔ တြက္ေျခကိုက္နိုင္မဲ့ ေဒြးလမ္းတည္ျပီး သြားနိုင္မယ္လို႔ ယံုႀကည္ပါတယ္။ တစ္ခုရိွတာက နိုင္ငံတကာအဝန္းအဝိုင္းထဲကို ေရာက္လာျပီဆိုရင္ အမ်ားလက္ခံ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ပညတ္ခ်က္ေတြကိုေတာ့ ေလးစားလိုက္နာဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အခုလည္း ေလးစားလိုက္နာေနလို႔ ဒီအေျခအေနေရာက္ေနတာ ျဖစ္ပါမယ္။

Message လည္း ရွည္သြားျပီမို႔ ဒီေနရာမွာပဲ ခ်ဳပ္လိုက္ပါမယ္။

State Building ကို ေဆာင္ရြက္ရာတြင္-
) အက်ိဳးစီးပြား အရင္းမရႈံးပါေစနဲ႔
) တိုင္းျပည္နဲ႔လူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို အစဥ္ထိန္းသိမ္းနုိင္ပါေစ
) သင့္ေလ်ာ္မွ်တတဲ့ အက်ိဳးစီးပြားအျမတ္မ်ား ျဖစ္ထြန္းပါေစ
) ကမာၻ႔အလယ္မွာ ဂုဏ္သိကၡာျမင့္မားေသာ တန္ဖိုးရိွေသာ နိုင္ငံျဖစ္ပါေစ
) နိုင္ငံတကာနွင့္ သဟဇာတ ညီညြတ္စြာ ရပ္တည္နိုင္ပါေစ
လို႔ ျပည္သူထဲက ျပည္သူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ဆႏၵအရင္းခံ တင္ျပလိုက္ပါတယ္။

PATRIOT

0 comments:

Post a Comment