26.9.16

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္း ပိုမိုတင္းက်ပ္သည့္ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္လာရသည့္ တ႐ုတ္




အျငင္းပြားဖြယ္ ျမစ္ဆုံဆည္ျဖစ္ရပ္ အၿပီးတြင္ အႏၲရာယ္ႀကီးသည့္ စီမံကိန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ေနသည့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားကို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ေတာင္းဆိုမႈမ်ား ပိုမိုလုပ္ေဆာင္လ်က္ ရွိသည္။
၂၀၁၆ ခုႏွစ္ မတ္လ ၃၁ ရက္ေန႔မွ  စတင္ကာ ျမန္မာအစိုးရသစ္ တာဝန္ယူလိုက္ၿပီး စာရြက္ေပၚတြင္ မေဖာ္ျပထားေသာ္လည္း အစိုးရအဖြဲ႔ကို လက္ေတြ႔ဦးေဆာင္ေနသူမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ပင္ ျဖစ္သည္။ အစိုးရသစ္ လက္ေအာက္ရွိ ဝန္ႀကီးဌာနသစ္၏ ဦးစားေပး အစီအစဥ္မ်ားႏွင့္ သေဘာထားမ်ားကိုလည္း တ႐ုတ္အပါအဝင္ ကမာၻတစ္ဝန္းရွိ အစိုးရမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားက ေစာင့္ၾကည့္လ်က္ရွိသည္။

လက္ရွိအခ်ိန္ထိမူ တာဝန္ယူမႈသာ ရွိပါက မည္သည့္ေနရာမွ လာသည့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ျဖစ္ပါေစ လိုလားသ ည္ဟု ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားလ်က္ ရွိသည္။ ထို႔အတူ အက်င့္ပ်က္မႈႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ရွင္းလင္းသည့္ ညႊန္ၾကားခ်က္မ်ားကို ၎၏အဖြဲ႔ထံသို႔ ေဒၚစုက ထုတ္ျပန္ထားၿပီး လက္ေဆာင္ လက္ခံရယူေရးႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကိုလည္း တင္းက်ပ္ထားသည္။ သစ္ခုတ္လွဲမႈ ယာယီဆိုင္းငံ့ျခင္း၊ သယံဇာတႏွင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး ဝန္ႀကီးဌာန ထူေထာင္ျခင္း၊ ဖားကန္႔ေက်ာက္စိမ္းတြင္းမ်ားႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအထက္ပိုင္း ေဒသရွိ ေရႊတြင္းမ်ားထံသို႔ သြားေရာက္ျခင္းမ်ားကို ၾကည့္ပါက သတၱဳတူးေဖာ္ေရး လုပ္ငန္းမွ ေပၚထြက္လာမည့္ ထိခိုက္မႈမ်ား ေလွ်ာ့ခ်ေရးကို အစိုးရအဖြဲ႔သစ္ ဦးစားေပးေၾကာင္း သိသာႏိုင္သည္။

ယင္းကဲ့သို႔ေသာ ထိခိုက္ပ်က္စီးမႈ ေပၚေပါက္ေစႏိုင္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ားစြာႏွင့္ တ႐ုတ္စီးပြားေရးသမားမ်ား ပါဝင္ပတ္သက္ေနၿပီး နယ္စပ္ေဒသ တစ္ေလွ်ာက္ရွိ ျမန္မာလက္နက္ကိုင္ အုပ္စုမ်ားႏွင့္လည္း ပူးေပါင္းလုပ္ကိုင္လ်က္ ရွိသည္။ အဆိုပါ စီးပြားေရးသမားမ်ားမွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ကိုယ္စားျပဳသူမ်ား မဟုတ္ေသာ္လည္း ယင္းမွန္ဘီလူးမွ တစ္ဆင့္ တ႐ုတ္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းပုံစံမွာ မည္ကဲ့သို႔ ျဖစ္သည္ဟု ျမန္မာျပည္သူမ်ားက ႐ႈျမင္ေနၾကသည္။

တစ္ဖန္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမွာ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လုံၿခံဳေရးႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေရးႀကီးေသာ လက္တြဲေဖာ္ ျဖစ္သည္ဟု အသိအမွတ္ ျပဳေနရေသးသည္။  အေျခခံအေဆာက္အဦလုပ္ငန္း၊ ေထာက္ပံ့ေရးလုပ္ငန္း၊ ကုန္ထုတ္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ တာဝန္ယူမႈရွိရွိ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈသည္ ျမန္မာဖြံ႔ၿဖဳိးတိုးတက္မႈအတြက္ လြန္စြာ အေရးပါသည္။

ျမန္မာ-တ႐ုတ္ ဆက္ဆံေရးႏွင့္ သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲတိုင္းတြင္ ေနရာယူထားသည္မွာ ဧရာဝတီျမစ္ေပၚတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျဖင့္ တည္ေဆာက္မည့္ ျမစ္ဆုံဆည္ စီမံကိန္းပင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတစ္ဝန္း ဆႏၵျပမႈမ်ား ေပၚေပါက္လာျခင္းေၾကာင့္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္တြင္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္က ျမစ္ဆုံစီမံကိန္းကို ရပ္ဆိုင္းေပးခဲ့သည္။ ျမစ္ဆုံစီမံကိန္းကို ဦးသိန္းစိန္ မတိုင္ခင္  ျမန္မာေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးသန္းေရႊက အႀကီးအက်ယ္ တြန္းအားေပးခဲ့သည္။ ျမစ္ဆုံစီမံကိန္း ရပ္ဆိုင္းမည္ဟု ဆုံးျဖတ္လိုက္ျခင္းေၾကာင့္လည္း ဦးသိန္းစိန္ ေခါင္းေဆာင္သည့္ အရပ္သားအစိုးရသည္ ယခင္ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာက အာဏာရွင္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈပုံစံျဖင့္ ကြဲျပားလိမ့္မည္ဟု ျမန္မာျပည္သူမ်ားက ယုံၾကည္ခဲ့ၾကသည္။

ကံဆိုးစြာပင္ ယင္းဆုံးျဖတ္ခ်က္သည္ ငါးႏွစ္ၾကာၿပီးေနာက္ ျပႆနာမ်ားကို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ေပၚ ပုံက်လာေစေတာ့သည္။  မၾကာေသးခင္က သြားေရာက္ခဲ့သည့္ တ႐ုတ္ခရီးစဥ္ မတိုင္ခင္တြင္ ျမစ္ဆုံဆည္စီမံကိန္းကို ျပန္လည္သုံးသပ္ရန္ ေကာ္မရွင္သစ္တစ္ရပ္ ဖြဲ႔စည္းမည္ဟု သူမက ထုတ္ျပန္လိုက္သည္။ ေကာ္မရွင္၏ တာဝန္မွာ စီမံကိန္းတြင္ အသုံးျပဳမည့္ နည္းပညာမ်ားသည္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ စံခ်ိန္စံႏႈန္း၊ ျပည္တြင္းဥပေဒေရ သယံဇာတ၊ ေရေၾကာင္းသြားလာမႈႏွင့္ ဧရာဝတီျမစ္ ေရရွည္တည္တံ့ႏိုင္မႈ အပါအဝင္ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာအေပၚ အေကာင္းအဆိုး သက္ေရာက္မႈ၊ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ထုတ္လုပ္မႈႏွင့္ စီးပြားေရးရာ အလားအလာ၊ ျမန္မာႏွင့္ တ႐ုတ္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ား အျပန္အလွန္  အက်ဳိးျပဳႏိုင္မႈအေပၚ အဆိုျပဳရန္ စသည္တို႔ ပါဝင္သည္။ အဆိုပါ ေကာ္မရွင္သည္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာ ၁၁ ရက္ေန႔တြင္ အစီရင္ခံစာ တင္သြင္းရမည္ ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္လည္း ယင္းကဲ့သို႔ေသာ မ်ားျပားလွသည့္ တာဝန္မ်ားကို အခ်ိန္သုံးလအတြင္း ေကာ္မရွင္ မည္ကဲ့သို႔ ကိုင္တြယ္မည္ ဆိုသည္မွာ ခက္ခဲသည့္ေမးခြန္း ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ လုပ္ငန္းမ်ားကို ကြၽမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ားျဖင့္  သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ သက္ေရာက္မႈ သုံးသပ္ခ်က္ (EIA) လုပ္ေဆာင္ပါက ပိုမိုေကာင္းမြန္မည္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ EIA လုပ္ေဆာင္မည္ ဆိုပါက ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အခ်ိန္ယူရမည္ ျဖစ္ၿပီး အမ်ားျပည္သူေရွ႕တြင္လည္း ခ်ျပျငင္းခုံရဦးမည္ ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္စြမ္းအင္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေကာ္ပိုေရးရွင္း (CPI) ႏွင့္ ျမစ္ဆုံစီမံကိန္း နားလည္မႈ စာခြၽန္လႊာ လက္မွတ္ေရးထိုးရာတြင္ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ အခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပခဲ့ျခင္း မရွိေပ။

၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္မူ သယံဇာတႏွင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး ဝန္ႀကီးဌာနကို ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပထမဆုံးအႀကိမ္အျဖစ္ တည္ေထာင္လိုက္ကာ သဘာဝ ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ေရး ဥပေဒကို ျပ႒ာန္းလိုက္သည္။ ယင္းမွတစ္ဖန္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၉ ရက္ေန႔တြင္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ သက္ေရာက္မႈ အကဲျဖတ္ေရး လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားကို အတည္ျပဳလိုက္သည္။ ေဒသခံ ျပည္သူမ်ား၏ အခြင့္အေရး၊ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားမႈ စသည့္ နယ္ပယ္မ်ားတြင္ အမ်ဳိးသားအဆင့္ ဥပေဒမ်ား ကင္းမဲ့ေနခ်ိန္၌ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဘ႑ာေရး ေကာ္ပိုေရးရွင္း (IFC ႏွင့္ အာရွဖြံ႔ၿဖဳိးတိုးတက္မႈဘဏ္ (ADB) စသည္တို႔မွ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ စံခ်ိန္စံညြန္းမ်ားကို ကိုးကားအသုံးျပဳရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း အထက္ေဖာ္ျပပါ လုပ္ထုံးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ရွင္းလင္းစြာ ေဖာ္ျပထားသည္။

စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာန၏ ေတာင္းဆိုမႈေၾကာင့္ တ႐ုတ္ CPI လုပ္ငန္းက ျမစ္ဆုံစီမံကိန္းႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ EIA ကို ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ေသာ္လည္း ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဆႏၵျပမႈမ်ား ေပၚထြက္လာၿပီးေနာက္မွသာ ထုတ္ျပန္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ယင္း EIA တြင္ ‘အျခားေသာနည္းလမ္း ေလ့လာသုံးသပ္မႈ’ ကင္းမဲ့ျခင္း၊ ျမစ္ေၾကပိုင္း ထိေရာက္ႏိုင္မႈကို သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္စြာ သုံးသပ္မႈ  ကင္းမဲ့ျခင္း၊ ဆည္ခုနစ္ခု၏ စုေပါင္းသက္ေရာက္ႏိုင္မႈ အကဲျဖတ္ခ်က္ မရွိျခင္း၊ လူမႈေရးရာ သက္ေရာက္ႏိုင္မႈ အကဲျဖတ္မႈ ကင္းမဲ့ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေဝဖန္ခံေနရသည္။  

EIA အသစ္တြင္ ျမစ္ေအာက္ပိုင္းႏွင့္ အထက္ပိုင္း ေရစီးေၾကာင္း ေျပာင္းလဲႏိုင္ေျခကိုလည္း ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ယင္းစီမံကိန္းကို ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္မည္ ဆိုပါက အေျပာင္းအလဲ လုပ္ဆာင္ရန္ လိုအပ္မည္ ျဖစ္သည္။ ဆည္တည္ေဆာက္ေရး ဆန္႔က်င္ေနမႈမ်ားကို ထည့္သြင္းမစဥ္းစားလွ်င္ပင္ စီးပြားေရးရာ အလားအလာမ်ားမွာ ထိခိုက္ခံရမည္ ျဖစ္သည္။ 

ျမစ္ဆုံေကာ္မရွင္သည္ EIA အသစ္အတြက္ ျဖတ္လမ္း အသုံးျပဳသြားႏိုင္သည္။ အဆုံးတြင္မူ ဆန္႔က်င္မႈမ်ားႏွင့္ မေသခ်ာမႈမ်ား မ်ားစြာ ေပၚေပါက္ေနျခင္းေၾကာင့္  ကန္ထ႐ိုက္ သေဘာတူညီခ်က္ႏွင့္အညီ ေလ်ာ္ေၾကးေငြေပးရန္ ညႇိႏိႈင္းၿပီး စီမံကိန္းကို စနစ္တက် ရပ္ဆိုင္းသြားေရးသည္သာ နိဂုံးခ်ဳပ္အေျဖအျဖစ္ ေပၚထြက္လာႏိုင္သည္။

ဆည္မွ သင္ခန္းစာမ်ား

ျမစ္ဆုံစီမံကိန္းသည္ သီးျခားအထူးျပဳ ဝိေသသမ်ားရွိသည့္ စီမံကိန္း ျဖစ္ေသာ္လည္း ယင္းမွ ရရွိလာသည့္ သင္ခန္းစာမ်ားသည္ အျခားေသာ ရင္းျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ား အတြက္လည္း ဆီေလ်ာ္သည့္ သင္ခန္းစာမ်ား ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ဆည္စီမံကိန္း၊ သတၱဳတြင္းႏွင့္ လမ္းတည္ေဆာက္ေရး စေသာ အႏၲရာယ္မ်ားသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ဝင္ေရာက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံရန္ ဂ်ပန္ႏွင့္ အေနာက္တိုင္း လုပ္ငန္းမ်ားထက္ ပိုမိုစိတ္အားထက္သန္သည့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ အဆိုပါ သင္ခန္းစာမ်ားကို ေလ့လာသင့္သည္။

ပထမ သင္ခန္းစာမွာ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ လူမႈကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ဥပေဒေရးရာ မူေဘာင္ရွိေနၿပီ ဆိုသည့္အခ်က္ ျဖစ္သည္။ ညံ့ဖ်င္းစြာ ေဖာ္ျပထားကာ ညံ့ဖ်င္းစြာ နားလည္ထားၿပီး ညံ့ဖ်င္းစြာ လက္ေတြ႔က်င့္သုံးကာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ထားေသာ္လည္း ယင္းကဲ့သို႔ေသာ မူေဘာင္ရွိသျဖင့္ ဥပေဒေၾကာင္းအရ လိုက္နာရန္ တာဝန္ရွိလာၿပီ ျဖစ္သည္။ တစ္ဖန္  ျမန္မာဥပေဒ မရွိသည့္ နယ္ပယ္မ်ားတြင္ ကမာၻ႔ဘဏ္ႏွင့္ IFC စံခ်ိန္စံညြန္းမ်ားကို ကိုးကားရန္ မူေဘာင္က ရည္ညႊန္းထားသျဖင့္ ျမန္မာဥပေဒမ်ားသည္ လက္ရွိကာလတြင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မရွိလွ်င္ပင္ မည္သည့္ အဓိက ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမဆို ယင္း စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္အညီ လုပ္ကိုင္ရန္ အႀကံေပးျခင္း ခံရႏိုင္သည္။

ဒုတိယ သင္ခန္းစာမွာ ျပည္သူ႔အသံကို ၾကားႏိုင္၊ နားေထာင္ႏိုင္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ယင္းကဲ့သို႔မ်ဳိး ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ မတိုင္ခင္တြင္ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ ျပည္သူ႔အသံမွာလည္း ပါဝါရွိေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္သူ႔အသံကို ထိေတြ႔နားေထာင္ရန္ လိုအပ္ၿပီး ႐ိုးသားပြင့္လင္းရန္လည္း လိုအပ္ၿပီ ျဖစ္သည္။

တတိယ သင္ခန္းစာမွာ ျပႆနာ အရင္းအျမစ္မွာ ညံ့ဖ်င္းစြာ သုံးသပ္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ထားသည့္ အစိုးရအဖြဲ႔၏ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသည့္ ကုမၸဏီကိုသာ ျပစ္တင္ခံရမည္ ျဖစ္သည္။ EIA လုပ္ထုံးလုပ္နည္းသစ္အရ မဟာဗ်ဴဟာ ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ အကဲျဖတ္မႈ (SEA) ကို အစိုးရအဖြဲ႔က လုပ္ေဆာင္သြားႏိုင္သည္။ SEA အသုံးျပဳမည္ ဆိုပါက  စီမံကိန္းတစ္ခုလုံး သို႔မဟုတ္ မူဝါဒ တစ္ခုလုံးကို ၿခံဳငုံသုံးသပ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ၿပီး ကုမၸဏီတစ္ခု၊ တည္ေဆာက္ေရး တစ္ခုတည္း၏ သက္ေရာက္မႈကို ေက်ာ္လြန္သုံးသပ္မည္ ျဖစ္ကာ အမ်ားျပည္သူ ျငင္းခုံမႈမ်ားကိုလည္း ခြင့္ျပဳေပးမည္ ျဖစ္သည္။ လက္ရွိကာလ အထိမူ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ SEA က်င့္သုံးမႈ မရွိေသးေပ။ ထို႔အျပင္ SEA အသုံးျပဳႏိုင္ေရး အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ကြၽမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ားကို ငွားရမ္းႏိုင္ေရး အစိုးရအဖြဲ႔တြင္လည္း ေငြေၾကးလုံေလာက္စြာ မရွိႏိုင္ေပ။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာ့ဖြံ႔ၿဖဳိးတိုးတက္ေရး မိတ္ဖက္မ်ားသည္ ယင္းကဲ့သို႔ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္သည္။ CITIC  လုပ္ငန္းစုက ဦးေဆာင္တည္ေဆာက္သည့္ ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီးပြားေရးဇုန္မွ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကို ဆက္သြယ္ထားသည့္ပိုက္လိုင္း အပါအဝင္ ဖြံ႔ၿဖဳိးေရးလုပ္ငန္း မ်ားစြာတြင္ အစိုးရ ဦးေဆာင္သည့္ SEA မ်ား လုပ္ေဆာင္ရန္ ေတာင္းဆိုမႈ ေပၚေပါက္လာႏိုင္သည္။  အခ်ိန္ၾကာလာသည္ႏွင့္အမွ်  ေပၚထြက္လာႏိုင္မည့္ အက်ဳိးဆက္မ်ားကို သုံးသပ္သင့္ၿပီး စီးပြားေရးဇုန္မ်ားတြင္ လုပ္ေဆာင္မည့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားအတြက္  အထူးလမ္းညႊန္ခ်က္မ်ား ခ်မွတ္သင့္သည္။

သံလႊင္ျမစ္ (ႏုျမစ္) ေပၚတြင္ တည္ေဆာက္ရန္ အဆိုျပဳထားသည့္ ဆည္စီမံကိန္းမ်ားသည္ SEA သုံးသပ္မႈ လုပ္ေဆာင္ေရး ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္သည္။ ယင္းစီမံကိန္းမ်ားသည္ ဆန္႔က်င္မႈမ်ားႏွင့္ ႀကံဳေတြ႔ေနရကာ ေရရွည္အက်ဳိးဆက္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း မဲေခါင္ ေဒသတြင္ စိုးရိမ္မႈမ်ား ေပၚထြက္လ်က္ရွိသည္။ ထို႔အျပင္ စီမံကိန္းမ်ားမွာ ကနဦး အဆင့္တြင္သာ ရွိေသးၿပီး ပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ပြားေနသည့္ ေဒသတြင္ ရွိေနျခင္းေၾကာင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ တိုးတက္မႈ မရရွိခင္၊ SEA မလုပ္ေဆာင္ခင္ အခ်ိန္ထိ ဆိုင္းငံ့ထားသင့္သည္။ ေရရွည္တည္တံ့ႏိုင္သည့္ ေရအားလွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ ထုတ္လုပ္ႏိုင္ေရးအတြက္ IFC က ျမန္မာအစိုးရႏွင့္ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိၿပီး ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ရန္လည္း ကုမၸဏီမ်ားကို ကမ္းလွမ္းလ်က္ရွိသည္။

ပြင့္လင္းျမင္သာမႈက အဓိက

အတိတ္ကာလအတြင္း ကင္းမဲ့ေနသည္မွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားတြင္ ဆက္သြယ္မႈႏွင့္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ကင္းမဲ့ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရးလြင္ျပင္မွာ ေျပာင္းလဲေနၿပီ ျဖစ္သည္။  တက္ႂကြထိေရာက္သည့္ ျပည္သူ႔ျငင္းခုံမႈမ်ားသည္ အစိုးရ မီဒီယာမ်ားႏွင့္ လူမႈမီဒီယာမ်ားတြင္ ေပၚေပါက္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ကုမၸဏီမ်ား ပြင့္လင္းျမင္သာရန္ လိုအပ္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ၎တို႔အေနႏွင့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို ထုတ္ျပန္ထားသင့္ၿပီး ေပၚထြက္လာသည့္ သတင္းမ်ားကို လက္ဦးမႈရွိရွိျဖင့္ တုံ႔ျပန္သင့္သည္။ ေဒသခံႏွင့္ တစ္ႏိုင္ငံလုံးအဆင့္ သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူမ်ား၊ မီဒီယာမ်ား၊ အရပ္ဘက္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ ထိေတြ႔ရမည္ ျဖစ္သည္။ လူသိမ်ားေအာင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ လွဴဒါန္းမႈမ်ားျဖင့္ ေထာက္ခံမႈရေအာင္ ဝယ္ယူေရးမွာ အေျဖမဟုတ္ေပ။ ေဒသခံ ျပည္သူမ်ားသည္ ၎တို႔၏ အခြင့္အေရးကို ေလးစားလိုက္နာရန္သာ လိုလားၿပီး လွဴဒါန္းမႈ ပစၥည္းမ်ားကို လိုလားေနျခင္း မဟုတ္ေပ။
ပြင့္လင္းျမင္သာေရး၊ ထိေတြ႔ဆက္ဆံေရးႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ဥပေဒဆိုင္ရာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားသည္ အနိမ့္ဆုံး အဆင့္တြင္ သာရွိေနေသးသည္။ EIA လုပ္ငန္းစဥ္သစ္ေၾကာင့္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ထုတ္ျပန္ရန္ႏွင့္ ျပည္သူမ်ားႏွင့္ တိုင္ပင္ရန္ လိုအပ္လာမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ ကုမၸဏီမ်ား  အေနႏွင့္ ဥပေဒအရ မလိုအပ္သည္ျဖစ္ေစ မေက်နပ္မႈမ်ားကို ေျဖရွင္းေရး အစီအစဥ္တစ္ရပ္ ခ်မွတ္ထားၿပီး သက္ဆိုင္ရာ ေဒသခံမ်ား၏ မေက်နပ္ခ်က္မ်ား ကုမၸဏီသို႔ တိုက္႐ိုက္လာေရာက္ ေျပာၾကားႏိုင္ေရး လမ္းဖြင့္ေပးသင့္သည္။ ယင္းအစီအစဥ္ကို ကုလသမဂၢ စီးပြားေရးႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရး လမ္းညႊန္ခ်က္ႏွင့္အညီ ခ်မွတ္သင့္သည္။

ေဘးအႏၲရာယ္ ေရွာင္ရွားႏိုင္ေရးအတြက္ ကုမၸဏီမ်ား လုပ္ေဆာင္ရမည့္ အခ်က္မွာ ႀကိဳတင္သတိရွိရန္ ျဖစ္သည္။ စစ္တပ္ႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္မႈရွိသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္မိပါက  ျပႆနာသစ္မ်ားေပၚ ထြက္လာႏိုင္သည္။  ထို႔အျပင္ ေျမသိမ္းမႈႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ေနသည့္ ေနရာမ်ားတြင္ လုပ္ကိုင္မိပါကလည္း  လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ သက္ေရာက္မႈမ်ား ေပၚေပါက္လာႏိုင္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္း ဥပေဒႏွင့္အညီ လုပ္ကိုင္ေရးမွာလည္း စိန္ေခၚမႈတစ္ရပ္ ျဖစ္သည္။ ဥပေဒသစ္မ်ား၊ ေရွ႕ေနာက္မညီသည့္ ဥပေဒမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္း ႐ုတ္တရက္ ေပၚထြက္လာၿပီး ျမန္မာဘာသာျဖင့္သာ  ေရးသားထားေသးသည္။ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းရာတြင္ ပိုမိုေကာင္းမြန္စြာ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေရးအတြက္ တာဝန္ယူမႈရွိေသာ စီးပြားေရး ဆိုင္ရာ ျမန္မာစင္တာက တိုက္တြန္းလ်က္ရွိသည္။ ထို႔အတူ ဥပေဒသစ္မ်ားတြင္ ကုမၸဏီမ်ား၏ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားႏိုင္ေရး လုပ္ေဆာင္ေပးလ်က္ရွိသည္။ ယခုကဲ့သို႔ မေရရာ မေသခ်ာသည့္ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ ကာလတြင္ ကုမၸဏီမ်ားသာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ စံခ်ိန္စံညႊန္းအတိုင္း  ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ပါက ဥပေဒေၾကာင္းအရ ကိုက္ညီမႈ ရရွိမည္ ျဖစ္သလို ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားထံမွ ျမန္မာျပည္သူမ်ား ေမွ်ာ္လင့္၊ လိုလားေနသည့္ အရာမ်ားကိုလည္း ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။

Credit To >>> The Voice Weekly

0 comments:

Post a Comment