မႏၲေလးၿမဳိ႕
က်ဳံးေတာင္ဘက္ ေထာင့္တြင္ ညဦးပိုင္း အခ်ိန္ ထိုင္ေနၾကေသာ ေယာက္်ားေလး
တစ္စုထံမွ ျပက္ရယ္ျပဳဟန္ ေျပာဆိုသံ သဲ့သဲ့ ထြက္လာသည္။“ဟိုေစာ္ေလးက
လန္းတယ္ကြ၊ ဒီေစာ္က တိုက္ေဂါႀကီး”ဟု ၎တို႔မွာ က်ဳံးေဘး ပတ္လည္တြင္
ေနာက္ဆုံးေပၚ ဆိုင္ကယ္မ်ားျဖင့္ ေမာင္းႏွင္ သြားလာေနၾကေသာ မိန္းမပ်ဳိ
ကေလးမ်ားကို ေျပာဆိုေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
အဆိုပါ ဆိုင္ကယ္စီးနင္း သြားလာေနေသာ မိန္းမပ်ဳိ ကေလးမ်ားသည္ အသက္အားျဖင့္ ဆယ္ေက်ာ္သက္ အရြယ္မွ အသက္ ၂၀ စြန္းစြန္း အရြယ္ အမ်ားဆုံး ျဖစ္သည္။ အသားျဖဴျဖဴ ေျခသလုံး သြယ္သြယ္၊ မ်က္ႏွာအစ္အစ္ မိန္းကေလးမ်ားႏွင့္ အသားညဳိညက္၊ မ်က္ရစ္ေပၚေပၚ မိန္းကေလး တို႔သည္ ေပါင္တံေပၚသည့္ ေဘာင္းဘီတို ေလးမ်ား၊ ေနာက္ဆုံး ေပၚ အေပၚဝတ္ ဆြဲသား အက်ႌမ်ားကို ဝတ္ဆင္လ်က္ ဥဒဟိုသြားလာ ေနၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ မိန္းမပ်ဳိ ေလးမ်ားမွာ ေဘာင္းဘီ ရွည္ႏွင့္ အမ်ဳိးသမီးဝတ္ တီရွပ္မ်ား၊ ထဘီစကတ္ႏွင့္ တြဲဖက္ကာ မဝတ္အက်ႌမ်ား ဝတ္ဆင္ တတ္ၾကသည္။
ခမ္းနားလွသည့္ ရတနာပုံေခတ္က မိန္းမပ်ဳိကေလးမ်ားသည္ ျပန္႔ထဘီဟု ေခၚေသာ၊ ပတ္ကာ ဝတ္ဆင္ရေသာ၊ အလုံးျပည့္ ခ်ဳပ္ထားျခင္း မရွိသည့္ ေအာက္အနားရွည္ ထဘီကုိ အထက္ဆင္ ရွည္ႀကီးမ်ားျဖင့္ပတ္ကာ ဝတ္ဆင္ခဲ့ၾကသည္။ ရင္ဖုံးအက်ႌ၊ ဆံထုံးႀကီးႏွင့္ ဆင္မယဥ္သာ သြားသည့္ ေခတ္ျဖစ္သည္။ အဂၤလိပ္ လက္ထက္၌ စက္ဘီး၊ ဆိုင္ကယ္မ်ား စတင္ ဝင္ေရာက္လာခဲ့သည့္ အခ်ိန္မွစကာ ထဘီအလုံးျပည့္ခ်ဳပ္ကာ ေအာက္အနားရွည္မ်ား ျဖဳတ္ကာ ဝတ္ဆင္လာခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ေဘာ္လီမ်ားေပၚေအာင္ ႏိုင္လြန္အက်ႌမ်ားျဖင့္ ဝတ္ဆင္သည့္ ေခတ္၊ ထဘီတိုတို ဒူးေအာက္အထိ ေရာက္ေအာင္ ဝတ္ဆင္သည့္ေခတ္၊ ယခုထဘီေျခမ်က္စိ ဖုံးကာ ဒရြတ္တိုက္ ဝတ္ဆင္သည့္ ေခတ္ကို ေရာက္ရွိလာျပန္သည္။အဝတ္အစား သည္ ေခတ္ တစ္ေခတ္ကို ပုံေဖာ္ေနသည္။ ေခတ္ႀကီးမွာလည္း တစ္ပတ္လည္ ရစ္သိုင္းေနသည္။
ရတနာပုံေခတ္က အမ်ဳိးသားမ်ားသည္ ေယာင္ထုံးႏွင့္ နားကပ္ ဆင္ျမန္းျခင္း၊ အေတာင္ႏွစ္ဆယ္ ပုဆိုးတို႔ကုိ ရစ္ကာပတ္ကာ ဝတ္ဆင္ခဲ့ၾကသည္။ အဂၤလိပ္ေခတ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ရွပ္အက်ႌမ်ား ေပၚထြက္လာကာ ေနာက္ပိုင္းတြင္ တီရွပ္မ်ား၊ စတိုင္ေဘာင္းဘီမ်ား ထပ္မံ ထြက္ေပၚလာခဲ့ သည္။ ယခုေခတ္တြင္ ေအာက္႐ွဴး ဖင္က်ပ္ ေဘာင္းဘီမ်ား၊ ပြၿပီးေဘာင္းဘီ ခြက်ကာ ေအာက္သို႔ ပုံေနသည့္ စတိုင္ေဘာင္းဘီမ်ား ေပၚလာကာ ဆံပင္မ်ားလည္း ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္ႏွင့္ အေရာင္စုံ ျဖစ္လာၾကသည္။ တိုးတက္လာေသာ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္း အလိုက္ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ ပုံစံမ်ားပါ အလိုက္သင့္ ေျပာင္းလဲလာသည္။
ယခု မႏၲေလး၌ ေခတ္စားေနေသာ ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈမွာ ေဘာင္းဘီတို ေအာက္႐ွဴး ဖင္က်ပ္ ေဘာင္းဘီရွည္၊ စကတ္တို၊ တစ္ဆက္တည္း ဝတ္ဆင္ရသည့္ ဒူးဖုံးသည့္ ဆြဲသားဂါဝန္တို၊ အက်ႌဆြဲသားမ်ား အႀကဳိက္မ်ားၾကၿပီး ယခုေနာက္ပိုင္းတြင္ ခါးေပၚသည့္ အက်ႌမ်ား ဝတ္ဆင္လာၾကေၾကာင္း၊ လူငယ္ဟုေခၚေသာ ဆယ္ေက်ာ္သက္မွ အသက္အလတ္ပိုင္းထိ အမ်ားဆုံးဝတ္စား ဆင္ယင္ၾကေၾကာင္း မႏၲေလးၿမဳိ႕ေပၚရွိ လူငယ္မ်ားထံမွ သိရသည္။
“အဝတ္အစားေတြက ဒီဇိုင္း အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိတဲ့ ေဘာင္းဘီတိုေတြ၊ ေနာက္တစ္ဆက္တည္း ဆြဲသား ဂါဝန္ေတြ အရမ္း ေရာင္းရတယ္။ မႏၲေလးဘက္က်ေတာ့ တ႐ုတ္ဘက္က အဝတ္အစားေတြ အဝင္မ်ားတယ္။ မႏၲေလး အဝတ္အထည္ ေစ်းကြက္ကေတာ့ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္း တ႐ုတ္ထည္ေတြပဲ”ဟု မႏၲေလးၿမဳိ႕ ခ်မ္းျမသာစည္ၿမဳိ႕နယ္ ၆၂ လမ္းမႀကီးေပၚရွိ Fashion ဆိုင္ပိုင္ရွင္ တစ္ဦးက ဆိုသည္။ အဝတ္အစားမ်ားမွာ အလြယ္တကူ ဝယ္ယူ ဝတ္ဆင္ႏိုင္သည့္ ေစ်းႏႈန္းလည္း ရွိသျဖင့္ လူငယ္အႀကဳိက္ ဒီဇိုင္းမ်ား ပ်ံ႕ႏွံ႔မႈမွာ လ်င္ျမန္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း မႏၲေလးၿမဳိ ့ နည္းပညာ တကၠသိုလ္တြင္ တက္ေရာက္ေနသူ ေက်ာင္းသူ တစ္ဦးက ဆိုသည္။ “ျမန္မာဝတ္စုံေတြ ခ်ဳပ္ဝတ္ၾကေပမယ့္ တခ်ဳိ႕ကအေပၚပိုင္း ေဖာ္ၾကတယ္။
ရင္ဟိုက္ေတြ ဝတ္ၾကတယ္။ ေနရာကို လိုက္ၿပီး ဝတ္စားဆင္ယင္ရမွာ ျဖစ္တယ္၊ ဘုန္းႀကီး ဆြမ္းကပ္ေတြ ဘာေတြဆို ဒါမ်ဳိးေတြ မဝတ္သင့္ဘူး။ ဒါေတြကို ဝတ္ေတာ့ ဘုန္းႀကီးေတြ အတြက္လည္း ဘယ္လိုအေန အထားမ်ဳိးနဲ႔ အဆင္ေျပေတာ့မလဲ”ဟု မႏၲေလးၿမဳိ႕ခံ စာေရးဆရာ ဆူးငွက္က ဆိုသည္။ မႏၲေလးၿမဳိ႕သည္ ဆိုင္ကယ္ၿမဳိ႕ေတာ္ ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ေဘာင္းဘီတို၊ စကတ္တိုမ်ားျဖင့္ သြားလာပါက သ႐ုပ္ပ်က္သည့္ ပုံစံမ်ား ျဖစ္ေပၚေၾကာင္း၊ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕သည္ ဖြံ႕ၿဖဳိးသည့္ ၿမဳိ႕ေတာ္ ျဖစ္သည့္အျပင္ လိုင္းကား၊ TAXI မ်ားစီးကာ သြားလာၾကသျဖင့္ အဆိုပါ အတိုအျပတ္မ်ား ဝတ္ပါက အေျခအေန အလြန္ မဆိုးေသးေၾကာင္း စာေရးဆရာဆူးငွက္က ေျပာဆိုသည္။
မႏၲေလးသည္ ပူျပင္းၿပီး ဆိုင္ကယ္ စီးသည့္ ၿမဳိ႕ေတာ္ ျဖစ္သျဖင့္ မ်က္ႏွာအုပ္မ်ား တပ္ဆင္ျခင္း၊ လက္ကာမ်ား ဝတ္ျခင္းမ်ားဝတ္ကာ သြားလာၾကေၾကာင္း၊ ယခု ေနာက္ပိုင္းတြင္ အမ်ဳိးသမီးငယ္မ်ားမွ အက်ႌလက္ရွည္မ်ားကို ေျပာင္းျပန္ အေနအထားျဖင့္ ဝတ္ဆင္ကာ ဆိုင္ကယ္ ေမာင္းႏွင္မႈမ်ားကို ေတြ႕ ရွိလာရေၾကာင္း မႏၲေလး ၿမဳိ႕ခံ လူမႈပရဟိတ လုပ္ငန္းမ်ားအေရး ေဆာင္ရြက္သူ ဦးမင္းထက္ၿငိမ္းခ်မ္းက ဆိုသည္။ “အက်ႌ ေနာက္ျပန္ဝတ္တယ္ဆိုတာ ျမန္မာေတြအယူမွာ ေသမွဝတ္တာ။ ခုဟာက ဘာမွန္းမသိဘူး။
အဲ့ဒါကို ဖက္ရွင္ပုံစံ မ်ဳိးလုပ္ၿပီး ဝတ္ေနၾကတယ္။ ဒါမ်ဳိးေတြက မလုပ္သင့္ဘူး။ အေပၚကေတာ့ အကာအကြယ္ေတြနဲ႔ ဝတ္လို႔ဆင္လို႔ ေအာက္ပိုင္းမွာ ေဘာင္းဘီတိုနဲ႔ ဘယ္လို လူျမင္သင့္ ေတာ့မလဲ” ဟု ဦးမင္းထက္ၿငိမ္းခ်မ္းက ေျပာဆိုသည္။ ကမာၻႀကီးမွာ ရြာႀကီးမွ ရပ္ကြက္တစ္ခုအလား တစ္ႏိုင္ငံမွ တစ္ႏိုင္ငံသို႔ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား ကူးစက္မႈ ျမန္ဆန္လာလ်က္ ရွိရာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း ဝတ္စားဆင္ယင္ပုံမ်ား ကိုရီယန္ႏိုက္ေဇးရွင္း (ကိုရီးယား ဝတ္စားျပဳမူပုံ) ဘက္သို႔ ေျပာင္းလဲလာသည္မွာ ႏွစ္ကာလ ၾကာျမင့္လာၿပီ ျဖစ္သည္။ ယခုအခါ အင္တာနက္ကိုလည္း အလြယ္တကူ သုံးစြဲလာႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ရာ ယင္းတို႔မွတစ္ဆင့္ လူငယ္မ်ားမွာ အျခားႏိုင္ငံမ်ားရွိ ဝတ္စားေနထိုင္ပုံမ်ားကို အတုယူ မွားလာၾကသည္ မ်ားကိုလည္း ေတြ႕ျမင္လာရသည္။
. ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေနာက္ဆုံးမင္းျဖစ္ေသာ သီေပါမင္း စံျမန္းခဲ့ရာ မႏၲေလးၿမဳိ႕ေတာ္တြင္ အၿငိမ့္သဘင္မွာ ေလးဖြဲ႕ခန္႔သာ က်န္ေတာ့သည္။ အၿငိမ့္ ငွားရမ္းမႈမွာလည္း နည္းပါးလာၿပီး အဆိုပါ အၿငိမ့္သဘင္မ်ား၊ ဇာတ္သဘင္မ်ားသည္ အေနာက္တိုင္း ေဖ်ာ္ေျဖမႈမ်ားကို သဏၭာန္လုပ္ သ႐ုပ္တူေအာင္ ဝတ္ဆင္ကာ ေဖ်ာ္ေျဖလာၾကသည္။ အၿငိမ့္၊ဇာတ္သဘင္ ေဖ်ာ္ေျဖမႈသည္ မႏၲေလးၿမဳိ႕၌ အေရးပါေသာ က႑တစ္ရပ္ အျဖစ္ ရပ္တည္ရန္ ခက္ခဲလာသည္။ “ကြၽန္ေတာ္တို႔က ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းအရ ေဖ်ာ္ေျဖရတာေတြ ရွိတယ္။ အဲဒါကို ပရိသတ္ႀကီးက နားလည္ေပးဖို႔ လိုတယ္။ အဲ့လိုမွ မလုပ္ရင္လည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဇာတ္သဘင္ေတြ ရပ္တည္ဖုိ႔ ခက္ခဲသြားမယ္။ လူငယ္ေတြ ေခတ္ဆန္ၾကတာ ကြၽန္ေတာ္ နားလည္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ေအာက္ခံ ေဘာင္းဘီေတြေပၚေအာင္ ဝတ္ၾကတာေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ မႀကဳိက္ဘူး”ဟု ဇာတ္မင္းသား ဝင္းေနာင္ ကဆိုသည္။ “ေဖာ္ဝတ္ၾကတယ္ ဆိုတာကေတာ့ တကယ္ေတာ့ လူေတြၾကည့္တာ ခံခ်င္လို႔ပါ၊ လူၾကည့္တယ္ဆိုတာ ေကာင္းတာပဲ။ လူတိုင္းလည္း စိတ္ဝင္စား ခံခ်င္ၾကတယ္”ဟု မႏၲေလးၿမဳိ႕ခံ ရတနာပုံတကၠသိုလ္ ပထမႏွစ္ အေဝးသင္ေက်ာင္းသူ တစ္ဦးကဆိုသည္။ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈသည္ မိမိ၏ ကိုယ္က်င့္တရားႏွင့္ မသက္ဆိုင္ေၾကာင္း၊ ယင္းတို႔မွာ ေခတ္မီေသာ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းမွ လူငယ္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မည္မွ်ပင္ လုံၿခံဳေသာ အဝတ္အစားပင္ ဝတ္ဆင္ေစကာမူ မိမိ၏ အေနအထိုင္ အျပဳအမႈသည္ ေလာ္လည္ေသာ အမူအက်င့္ ျဖစ္ပါက ဣေႁႏၵမဲ့ေစ ႏိုင္ေၾကာင္း မႏၲေလးၿမဳိ႕ခံ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား အသိုင္းအဝိုင္းထံမွ သိရသည္။
“တကယ္ေတာ့ လူငယ္ေတြက ေခတ္မီတာနဲ႔ ေခတ္ဆန္တာကို မကြဲဘူး၊ ေခတ္မီတယ္ဆိုတာ ဦးေႏွာက္က၊ အသိပညာက ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းကို လိုက္ၿပီး သိေနတာ၊ ေခတ္ဆန္တာကေတာ့ အျပင္ပိုင္း ျပင္ဆင္မႈ တစ္ခုကိုပဲ ႏိုင္ငံတကာဆိုၿပီး ဝတ္ဆင္ေနထိုင္ ေနၾကတာပါ၊ ဥပမာ- ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ သူက ေခတ္မီတယ္၊ သူ႔ဦးေႏွာက္ အေတြးအေခၚေတြက အဆင့္ ျမင့္လို႔ ႏိုင္ငံတကာက ေတာင္သူ႔ကို ေလးစားၾကတယ္။
ဒါေပမဲ့သူ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈက ျမန္မာ ရင္ဖုံးအက်ႌနဲ႔ထဘီ၊ ေခါင္းမွာပန္း ပန္ထားတယ္။ အဲ့ဒါကိုၾကည့္ပါ”ဟု ဆရာ ဆူးငွက္က ထပ္ေလာင္း ေျပာၾကားသည္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၊ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး၊ တိုင္းရင္းသား တစ္စုတြင္ ယင္းတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈရွိသည္။ ယဥ္ေက်းမႈသည္ ဘာသာစကား၊ ကိုးကြယ္ ယုံၾကည္မႈ၊ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ စသည္ျဖင့္ ကိုယ္စီရွိ ၾကသည္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတြင္ ယဥ္ေက်းမႈ ေပ်ာက္ပါက လူမ်ဳိးပါ ေပ်ာက္ႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိယဥ္ေက်းမႈကို ထိန္းသိမ္းရန္ မ်ားစြာလိုအပ္သည္။
“ႏိုင္ငံကသာ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ ပုံရိပ္က ေယာက်္ားေလးဆို တိုက္ပုံနဲ႔ပုဆိုး၊ မိန္းကေလးဆို ရင္ဖုံးအက်ႌ၊ ခ်ိတ္ထဘီလို႔ ႏိုင္ငံတကာက တို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ ပုံရိပ္ကို သိၾကတာပါ၊ အဲဒါပုံရိပ္ပဲ ရွိၿပီး မထိန္းသိမ္းရင္ လူမ်ဳိးေပ်ာက္သြားမယ္။ ကိုရီးယားတို႔ ဂ်ပန္တို႔ေတာင္ ဘယ္ဇာတ္ကားကို ၾကည့္ၾကည့္ သူတို႔ရဲ႕႐ိုးရားဝတ္စုံနဲ႔ အစားအေသာက္ေတြကို တစ္ခန္းျဖစ္ျဖစ္ ပါေအာင္ ထည့္ၾကတယ္” ဟုဆရာဆူးငွက္က ဆိုသည္။
အမ်ဳိးသမီးမ်ား ႐ိုးရာဝတ္စား ဆင္ယင္မႈကို ထိန္းသိမ္းရန္၊ သ႐ုပ္ပ်က္ အဝတ္အစားမ်ား မဝတ္ၾကရန္ တိုက္တြန္းႏိႈးေဆာ္သည့္ တမာရိပ္ အဖြဲ႕ကလည္း ၿပီးခဲ့သည့္ သႀကၤန္ခ်ိန္ခါတြင္ အဆိုပါ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ ထိန္းသိမ္းၾကရန္ သံခ်ပ္မ်ားထိုး ခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၈၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားအထိ ေရႊ ခါးပတ္၊ ေရႊေျခက်င္း၊ ခ်ိတ္ထဘီမ်ား ဝတ္ဆင္ခဲ့ၾကသည့္ မႏၲေလးသူမ်ား၏ ဝတ္စားဟန္မွာ ေခတ္ကာလ ေျပာင္းလဲလာေသာ္လည္း ထိုကဲ့သို႔ အျပည့္အစုံ မဟုတ္ေသာ္လည္း ေရႊခါးပတ္ ပတ္သူ၊ ေရႊေျခခ်င္း ဝတ္သူ စသကဲ့သို႔ ဝတ္စားသူမ်ား ယေန႔အခ်ိန္ထိ ရွိေနေသးသည္။
ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ ပါရာဒိုင္း အေ႐ြ႕တြင္ လူတိုင္း အလိုက္သင့္ စီးေမ်ာ ေနၾကေသာ္လည္း အဝတ္အစား မ်ားကို ေနရာေဒသ အလိုက္ ကိုက္ညီစြာ ဝတ္ဆင္ရန္၊ အႏၲရာယ္ကို ဖိတ္ေခၚမိေသာ ဝတ္ဆင္မႈ၊ ေနထိုင္ေျပာဆိုမႈမ်ား ဆင္ျခင္ရန္ လိုအပ္လွပါသည္။ ညမွာ တျဖည္းျဖည္း နက္လာသည္။ မႏၲေလးက်ဳံး ေတာင္ဘက္ေထာင့္တြင္ ထိုင္ေနၾကေသာ လူငယ္အုပ္စုမွ က်ယ္ေလာင္ေသာ အသံမ်ား ဟိန္းထြက္လာကာ လမ္းမေပၚ သြားလာေနၾကေသာ မိန္းကေလးမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ မွတ္ခ်က္ အမ်ဳိးမ်ဳိး ေပးေနၾကသည္။ လမ္းမေပၚ ဆိုင္ကယ္မ်ားႏွင့္ စည္ကားေနဆဲ။ ေရွးျမန္မာ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ မ်ားစြာရွိေသာ မႏၲေလးၿမဳိ႕ညမွာ ေခတ္ေပၚ နီယြန္မီးေရာင္ ေအာက္တြင္ လွပခမ္းနားစြာ တည္ရွိေနသည္။
အဆိုပါ ဆိုင္ကယ္စီးနင္း သြားလာေနေသာ မိန္းမပ်ဳိ ကေလးမ်ားသည္ အသက္အားျဖင့္ ဆယ္ေက်ာ္သက္ အရြယ္မွ အသက္ ၂၀ စြန္းစြန္း အရြယ္ အမ်ားဆုံး ျဖစ္သည္။ အသားျဖဴျဖဴ ေျခသလုံး သြယ္သြယ္၊ မ်က္ႏွာအစ္အစ္ မိန္းကေလးမ်ားႏွင့္ အသားညဳိညက္၊ မ်က္ရစ္ေပၚေပၚ မိန္းကေလး တို႔သည္ ေပါင္တံေပၚသည့္ ေဘာင္းဘီတို ေလးမ်ား၊ ေနာက္ဆုံး ေပၚ အေပၚဝတ္ ဆြဲသား အက်ႌမ်ားကို ဝတ္ဆင္လ်က္ ဥဒဟိုသြားလာ ေနၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ေသာ မိန္းမပ်ဳိ ေလးမ်ားမွာ ေဘာင္းဘီ ရွည္ႏွင့္ အမ်ဳိးသမီးဝတ္ တီရွပ္မ်ား၊ ထဘီစကတ္ႏွင့္ တြဲဖက္ကာ မဝတ္အက်ႌမ်ား ဝတ္ဆင္ တတ္ၾကသည္။
ခမ္းနားလွသည့္ ရတနာပုံေခတ္က မိန္းမပ်ဳိကေလးမ်ားသည္ ျပန္႔ထဘီဟု ေခၚေသာ၊ ပတ္ကာ ဝတ္ဆင္ရေသာ၊ အလုံးျပည့္ ခ်ဳပ္ထားျခင္း မရွိသည့္ ေအာက္အနားရွည္ ထဘီကုိ အထက္ဆင္ ရွည္ႀကီးမ်ားျဖင့္ပတ္ကာ ဝတ္ဆင္ခဲ့ၾကသည္။ ရင္ဖုံးအက်ႌ၊ ဆံထုံးႀကီးႏွင့္ ဆင္မယဥ္သာ သြားသည့္ ေခတ္ျဖစ္သည္။ အဂၤလိပ္ လက္ထက္၌ စက္ဘီး၊ ဆိုင္ကယ္မ်ား စတင္ ဝင္ေရာက္လာခဲ့သည့္ အခ်ိန္မွစကာ ထဘီအလုံးျပည့္ခ်ဳပ္ကာ ေအာက္အနားရွည္မ်ား ျဖဳတ္ကာ ဝတ္ဆင္လာခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ေဘာ္လီမ်ားေပၚေအာင္ ႏိုင္လြန္အက်ႌမ်ားျဖင့္ ဝတ္ဆင္သည့္ ေခတ္၊ ထဘီတိုတို ဒူးေအာက္အထိ ေရာက္ေအာင္ ဝတ္ဆင္သည့္ေခတ္၊ ယခုထဘီေျခမ်က္စိ ဖုံးကာ ဒရြတ္တိုက္ ဝတ္ဆင္သည့္ ေခတ္ကို ေရာက္ရွိလာျပန္သည္။အဝတ္အစား
ရတနာပုံေခတ္က အမ်ဳိးသားမ်ားသည္ ေယာင္ထုံးႏွင့္ နားကပ္ ဆင္ျမန္းျခင္း၊ အေတာင္ႏွစ္ဆယ္ ပုဆိုးတို႔ကုိ ရစ္ကာပတ္ကာ ဝတ္ဆင္ခဲ့ၾကသည္။ အဂၤလိပ္ေခတ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ရွပ္အက်ႌမ်ား ေပၚထြက္လာကာ ေနာက္ပိုင္းတြင္ တီရွပ္မ်ား၊ စတိုင္ေဘာင္းဘီမ်ား ထပ္မံ ထြက္ေပၚလာခဲ့ သည္။ ယခုေခတ္တြင္ ေအာက္႐ွဴး ဖင္က်ပ္ ေဘာင္းဘီမ်ား၊ ပြၿပီးေဘာင္းဘီ ခြက်ကာ ေအာက္သို႔ ပုံေနသည့္ စတိုင္ေဘာင္းဘီမ်ား ေပၚလာကာ ဆံပင္မ်ားလည္း ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္ႏွင့္ အေရာင္စုံ ျဖစ္လာၾကသည္။ တိုးတက္လာေသာ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္း အလိုက္ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ ပုံစံမ်ားပါ အလိုက္သင့္ ေျပာင္းလဲလာသည္။
ယခု မႏၲေလး၌ ေခတ္စားေနေသာ ဝတ္စားဆင္ယဥ္မႈမွာ ေဘာင္းဘီတို ေအာက္႐ွဴး ဖင္က်ပ္ ေဘာင္းဘီရွည္၊ စကတ္တို၊ တစ္ဆက္တည္း ဝတ္ဆင္ရသည့္ ဒူးဖုံးသည့္ ဆြဲသားဂါဝန္တို၊ အက်ႌဆြဲသားမ်ား အႀကဳိက္မ်ားၾကၿပီး ယခုေနာက္ပိုင္းတြင္ ခါးေပၚသည့္ အက်ႌမ်ား ဝတ္ဆင္လာၾကေၾကာင္း၊ လူငယ္ဟုေခၚေသာ ဆယ္ေက်ာ္သက္မွ အသက္အလတ္ပိုင္းထိ အမ်ားဆုံးဝတ္စား ဆင္ယင္ၾကေၾကာင္း မႏၲေလးၿမဳိ႕ေပၚရွိ လူငယ္မ်ားထံမွ သိရသည္။
“အဝတ္အစားေတြက ဒီဇိုင္း အမ်ဳိးမ်ဳိးရွိတဲ့ ေဘာင္းဘီတိုေတြ၊ ေနာက္တစ္ဆက္တည္း ဆြဲသား ဂါဝန္ေတြ အရမ္း ေရာင္းရတယ္။ မႏၲေလးဘက္က်ေတာ့ တ႐ုတ္ဘက္က အဝတ္အစားေတြ အဝင္မ်ားတယ္။ မႏၲေလး အဝတ္အထည္ ေစ်းကြက္ကေတာ့ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္း တ႐ုတ္ထည္ေတြပဲ”ဟု မႏၲေလးၿမဳိ႕ ခ်မ္းျမသာစည္ၿမဳိ႕နယ္ ၆၂ လမ္းမႀကီးေပၚရွိ Fashion ဆိုင္ပိုင္ရွင္ တစ္ဦးက ဆိုသည္။ အဝတ္အစားမ်ားမွာ အလြယ္တကူ ဝယ္ယူ ဝတ္ဆင္ႏိုင္သည့္ ေစ်းႏႈန္းလည္း ရွိသျဖင့္ လူငယ္အႀကဳိက္ ဒီဇိုင္းမ်ား ပ်ံ႕ႏွံ႔မႈမွာ လ်င္ျမန္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း မႏၲေလးၿမဳိ ့ နည္းပညာ တကၠသိုလ္တြင္ တက္ေရာက္ေနသူ ေက်ာင္းသူ တစ္ဦးက ဆိုသည္။ “ျမန္မာဝတ္စုံေတြ ခ်ဳပ္ဝတ္ၾကေပမယ့္ တခ်ဳိ႕ကအေပၚပိုင္း ေဖာ္ၾကတယ္။
ရင္ဟိုက္ေတြ ဝတ္ၾကတယ္။ ေနရာကို လိုက္ၿပီး ဝတ္စားဆင္ယင္ရမွာ ျဖစ္တယ္၊ ဘုန္းႀကီး ဆြမ္းကပ္ေတြ ဘာေတြဆို ဒါမ်ဳိးေတြ မဝတ္သင့္ဘူး။ ဒါေတြကို ဝတ္ေတာ့ ဘုန္းႀကီးေတြ အတြက္လည္း ဘယ္လိုအေန အထားမ်ဳိးနဲ႔ အဆင္ေျပေတာ့မလဲ”ဟု မႏၲေလးၿမဳိ႕ခံ စာေရးဆရာ ဆူးငွက္က ဆိုသည္။ မႏၲေလးၿမဳိ႕သည္ ဆိုင္ကယ္ၿမဳိ႕ေတာ္ ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ေဘာင္းဘီတို၊ စကတ္တိုမ်ားျဖင့္ သြားလာပါက သ႐ုပ္ပ်က္သည့္ ပုံစံမ်ား ျဖစ္ေပၚေၾကာင္း၊ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕သည္ ဖြံ႕ၿဖဳိးသည့္ ၿမဳိ႕ေတာ္ ျဖစ္သည့္အျပင္ လိုင္းကား၊ TAXI မ်ားစီးကာ သြားလာၾကသျဖင့္ အဆိုပါ အတိုအျပတ္မ်ား ဝတ္ပါက အေျခအေန အလြန္ မဆိုးေသးေၾကာင္း စာေရးဆရာဆူးငွက္က ေျပာဆိုသည္။
မႏၲေလးသည္ ပူျပင္းၿပီး ဆိုင္ကယ္ စီးသည့္ ၿမဳိ႕ေတာ္ ျဖစ္သျဖင့္ မ်က္ႏွာအုပ္မ်ား တပ္ဆင္ျခင္း၊ လက္ကာမ်ား ဝတ္ျခင္းမ်ားဝတ္ကာ သြားလာၾကေၾကာင္း၊ ယခု ေနာက္ပိုင္းတြင္ အမ်ဳိးသမီးငယ္မ်ားမွ အက်ႌလက္ရွည္မ်ားကို ေျပာင္းျပန္ အေနအထားျဖင့္ ဝတ္ဆင္ကာ ဆိုင္ကယ္ ေမာင္းႏွင္မႈမ်ားကို ေတြ႕ ရွိလာရေၾကာင္း မႏၲေလး ၿမဳိ႕ခံ လူမႈပရဟိတ လုပ္ငန္းမ်ားအေရး ေဆာင္ရြက္သူ ဦးမင္းထက္ၿငိမ္းခ်မ္းက ဆိုသည္။ “အက်ႌ ေနာက္ျပန္ဝတ္တယ္ဆိုတာ ျမန္မာေတြအယူမွာ ေသမွဝတ္တာ။ ခုဟာက ဘာမွန္းမသိဘူး။
အဲ့ဒါကို ဖက္ရွင္ပုံစံ မ်ဳိးလုပ္ၿပီး ဝတ္ေနၾကတယ္။ ဒါမ်ဳိးေတြက မလုပ္သင့္ဘူး။ အေပၚကေတာ့ အကာအကြယ္ေတြနဲ႔ ဝတ္လို႔ဆင္လို႔ ေအာက္ပိုင္းမွာ ေဘာင္းဘီတိုနဲ႔ ဘယ္လို လူျမင္သင့္ ေတာ့မလဲ” ဟု ဦးမင္းထက္ၿငိမ္းခ်မ္းက ေျပာဆိုသည္။ ကမာၻႀကီးမွာ ရြာႀကီးမွ ရပ္ကြက္တစ္ခုအလား တစ္ႏိုင္ငံမွ တစ္ႏိုင္ငံသို႔ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား ကူးစက္မႈ ျမန္ဆန္လာလ်က္ ရွိရာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း ဝတ္စားဆင္ယင္ပုံမ်ား ကိုရီယန္ႏိုက္ေဇးရွင္း (ကိုရီးယား ဝတ္စားျပဳမူပုံ) ဘက္သို႔ ေျပာင္းလဲလာသည္မွာ ႏွစ္ကာလ ၾကာျမင့္လာၿပီ ျဖစ္သည္။ ယခုအခါ အင္တာနက္ကိုလည္း အလြယ္တကူ သုံးစြဲလာႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ရာ ယင္းတို႔မွတစ္ဆင့္ လူငယ္မ်ားမွာ အျခားႏိုင္ငံမ်ားရွိ ဝတ္စားေနထိုင္ပုံမ်ားကို အတုယူ မွားလာၾကသည္ မ်ားကိုလည္း ေတြ႕ျမင္လာရသည္။
. ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေနာက္ဆုံးမင္းျဖစ္ေသာ သီေပါမင္း စံျမန္းခဲ့ရာ မႏၲေလးၿမဳိ႕ေတာ္တြင္ အၿငိမ့္သဘင္မွာ ေလးဖြဲ႕ခန္႔သာ က်န္ေတာ့သည္။ အၿငိမ့္ ငွားရမ္းမႈမွာလည္း နည္းပါးလာၿပီး အဆိုပါ အၿငိမ့္သဘင္မ်ား၊ ဇာတ္သဘင္မ်ားသည္ အေနာက္တိုင္း ေဖ်ာ္ေျဖမႈမ်ားကို သဏၭာန္လုပ္ သ႐ုပ္တူေအာင္ ဝတ္ဆင္ကာ ေဖ်ာ္ေျဖလာၾကသည္။ အၿငိမ့္၊ဇာတ္သဘင္ ေဖ်ာ္ေျဖမႈသည္ မႏၲေလးၿမဳိ႕၌ အေရးပါေသာ က႑တစ္ရပ္ အျဖစ္ ရပ္တည္ရန္ ခက္ခဲလာသည္။ “ကြၽန္ေတာ္တို႔က ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းအရ ေဖ်ာ္ေျဖရတာေတြ ရွိတယ္။ အဲဒါကို ပရိသတ္ႀကီးက နားလည္ေပးဖို႔ လိုတယ္။ အဲ့လိုမွ မလုပ္ရင္လည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဇာတ္သဘင္ေတြ ရပ္တည္ဖုိ႔ ခက္ခဲသြားမယ္။ လူငယ္ေတြ ေခတ္ဆန္ၾကတာ ကြၽန္ေတာ္ နားလည္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ေအာက္ခံ ေဘာင္းဘီေတြေပၚေအာင္ ဝတ္ၾကတာေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ မႀကဳိက္ဘူး”ဟု ဇာတ္မင္းသား ဝင္းေနာင္ ကဆိုသည္။ “ေဖာ္ဝတ္ၾကတယ္ ဆိုတာကေတာ့ တကယ္ေတာ့ လူေတြၾကည့္တာ ခံခ်င္လို႔ပါ၊ လူၾကည့္တယ္ဆိုတာ ေကာင္းတာပဲ။ လူတိုင္းလည္း စိတ္ဝင္စား ခံခ်င္ၾကတယ္”ဟု မႏၲေလးၿမဳိ႕ခံ ရတနာပုံတကၠသိုလ္ ပထမႏွစ္ အေဝးသင္ေက်ာင္းသူ တစ္ဦးကဆိုသည္။ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈသည္ မိမိ၏ ကိုယ္က်င့္တရားႏွင့္ မသက္ဆိုင္ေၾကာင္း၊ ယင္းတို႔မွာ ေခတ္မီေသာ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းမွ လူငယ္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မည္မွ်ပင္ လုံၿခံဳေသာ အဝတ္အစားပင္ ဝတ္ဆင္ေစကာမူ မိမိ၏ အေနအထိုင္ အျပဳအမႈသည္ ေလာ္လည္ေသာ အမူအက်င့္ ျဖစ္ပါက ဣေႁႏၵမဲ့ေစ ႏိုင္ေၾကာင္း မႏၲေလးၿမဳိ႕ခံ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား အသိုင္းအဝိုင္းထံမွ သိရသည္။
“တကယ္ေတာ့ လူငယ္ေတြက ေခတ္မီတာနဲ႔ ေခတ္ဆန္တာကို မကြဲဘူး၊ ေခတ္မီတယ္ဆိုတာ ဦးေႏွာက္က၊ အသိပညာက ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းကို လိုက္ၿပီး သိေနတာ၊ ေခတ္ဆန္တာကေတာ့ အျပင္ပိုင္း ျပင္ဆင္မႈ တစ္ခုကိုပဲ ႏိုင္ငံတကာဆိုၿပီး ဝတ္ဆင္ေနထိုင္ ေနၾကတာပါ၊ ဥပမာ- ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ သူက ေခတ္မီတယ္၊ သူ႔ဦးေႏွာက္ အေတြးအေခၚေတြက အဆင့္ ျမင့္လို႔ ႏိုင္ငံတကာက ေတာင္သူ႔ကို ေလးစားၾကတယ္။
ဒါေပမဲ့သူ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈက ျမန္မာ ရင္ဖုံးအက်ႌနဲ႔ထဘီ၊ ေခါင္းမွာပန္း ပန္ထားတယ္။ အဲ့ဒါကိုၾကည့္ပါ”ဟု ဆရာ ဆူးငွက္က ထပ္ေလာင္း ေျပာၾကားသည္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၊ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး၊ တိုင္းရင္းသား တစ္စုတြင္ ယင္းတို႔၏ ယဥ္ေက်းမႈရွိသည္။ ယဥ္ေက်းမႈသည္ ဘာသာစကား၊ ကိုးကြယ္ ယုံၾကည္မႈ၊ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ စသည္ျဖင့္ ကိုယ္စီရွိ ၾကသည္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတြင္ ယဥ္ေက်းမႈ ေပ်ာက္ပါက လူမ်ဳိးပါ ေပ်ာက္ႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မိမိယဥ္ေက်းမႈကို ထိန္းသိမ္းရန္ မ်ားစြာလိုအပ္သည္။
“ႏိုင္ငံကသာ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ ပုံရိပ္က ေယာက်္ားေလးဆို တိုက္ပုံနဲ႔ပုဆိုး၊ မိန္းကေလးဆို ရင္ဖုံးအက်ႌ၊ ခ်ိတ္ထဘီလို႔ ႏိုင္ငံတကာက တို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ ပုံရိပ္ကို သိၾကတာပါ၊ အဲဒါပုံရိပ္ပဲ ရွိၿပီး မထိန္းသိမ္းရင္ လူမ်ဳိးေပ်ာက္သြားမယ္။ ကိုရီးယားတို႔ ဂ်ပန္တို႔ေတာင္ ဘယ္ဇာတ္ကားကို ၾကည့္ၾကည့္ သူတို႔ရဲ႕႐ိုးရားဝတ္စုံနဲ႔ အစားအေသာက္ေတြကို တစ္ခန္းျဖစ္ျဖစ္ ပါေအာင္ ထည့္ၾကတယ္” ဟုဆရာဆူးငွက္က ဆိုသည္။
အမ်ဳိးသမီးမ်ား ႐ိုးရာဝတ္စား ဆင္ယင္မႈကို ထိန္းသိမ္းရန္၊ သ႐ုပ္ပ်က္ အဝတ္အစားမ်ား မဝတ္ၾကရန္ တိုက္တြန္းႏိႈးေဆာ္သည့္ တမာရိပ္ အဖြဲ႕ကလည္း ၿပီးခဲ့သည့္ သႀကၤန္ခ်ိန္ခါတြင္ အဆိုပါ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ ထိန္းသိမ္းၾကရန္ သံခ်ပ္မ်ားထိုး ခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၈၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားအထိ ေရႊ ခါးပတ္၊ ေရႊေျခက်င္း၊ ခ်ိတ္ထဘီမ်ား ဝတ္ဆင္ခဲ့ၾကသည့္ မႏၲေလးသူမ်ား၏ ဝတ္စားဟန္မွာ ေခတ္ကာလ ေျပာင္းလဲလာေသာ္လည္း ထိုကဲ့သို႔ အျပည့္အစုံ မဟုတ္ေသာ္လည္း ေရႊခါးပတ္ ပတ္သူ၊ ေရႊေျခခ်င္း ဝတ္သူ စသကဲ့သို႔ ဝတ္စားသူမ်ား ယေန႔အခ်ိန္ထိ ရွိေနေသးသည္။
ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ ပါရာဒိုင္း အေ႐ြ႕တြင္ လူတိုင္း အလိုက္သင့္ စီးေမ်ာ ေနၾကေသာ္လည္း အဝတ္အစား မ်ားကို ေနရာေဒသ အလိုက္ ကိုက္ညီစြာ ဝတ္ဆင္ရန္၊ အႏၲရာယ္ကို ဖိတ္ေခၚမိေသာ ဝတ္ဆင္မႈ၊ ေနထိုင္ေျပာဆိုမႈမ်ား ဆင္ျခင္ရန္ လိုအပ္လွပါသည္။ ညမွာ တျဖည္းျဖည္း နက္လာသည္။ မႏၲေလးက်ဳံး ေတာင္ဘက္ေထာင့္တြင္ ထိုင္ေနၾကေသာ လူငယ္အုပ္စုမွ က်ယ္ေလာင္ေသာ အသံမ်ား ဟိန္းထြက္လာကာ လမ္းမေပၚ သြားလာေနၾကေသာ မိန္းကေလးမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ မွတ္ခ်က္ အမ်ဳိးမ်ဳိး ေပးေနၾကသည္။ လမ္းမေပၚ ဆိုင္ကယ္မ်ားႏွင့္ စည္ကားေနဆဲ။ ေရွးျမန္မာ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ မ်ားစြာရွိေသာ မႏၲေလးၿမဳိ႕ညမွာ ေခတ္ေပၚ နီယြန္မီးေရာင္ ေအာက္တြင္ လွပခမ္းနားစြာ တည္ရွိေနသည္။
ေရႊရည္
The Voice Weekly
0 comments:
Post a Comment