20.2.14

ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ႐ုိးရာဓေလ့ ရွင္ေလာင္းလွည့္ပြဲမ်ားကို တခမ္းတနားက်င္းပလာၾက


Thursday, February 20, 2014

ဗုဒၶဘာသာျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ား သည္ ေလာကီမဂၤလာ (၁၂)ပါး ရွိသည့္အနက္ (သာမေဏရပဗၺဇၨ မဂၤလာ )ရွင္ျပဳမဂၤလာႏွင့္ (ကဏၰ ဝိဇၩနမဂၤလာ) နားသမဂၤလာတို႔ကို ယွဥ္တြဲကာ သားရွင္ျပဳ၊ နားသ အလွဴေတာ္မဂၤလာပြဲမ်ားကို တတ္ စြမ္းႏိုင္သမွ် တခမ္းတနားက်င္းပ ေလ့ရွိသည္။

သားသမီး ထြန္းကားသည့္ ဗုဒၶဘာသာျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားသည္ အခ်ိန္တန္အရြယ္ေရာက္၍ လူလား ေျမာက္လာသည့္ သားေယာက္်ား ေလးမ်ားႏွင့္ သမီးမိန္းကေလးမ်ား ကို သားရွင္ျပဳႏွင့္ သမီးနားသ အလွဴေတာ္မဂၤလာ က်င္းပကာ သာသနာ့ေဘာင္သို႔ သြတ္သြင္း ခ်ီးျမႇင့္ေလ့ရွိၾကသည္။ သာမေဏ အျဖစ္သို႔ သကၤန္းမစည္းေပးႏိုင္ သမွ် မိဘ၏တာဝန္ဝတၱရား မ ေက်ပြန္ဟုလည္း မိမိကိုယ္ကို ခံယူတတ္ေလ့ရွိၾကသည္။ သို႔ျဖစ္ ၍ သားရွင္ျပဳ၊ သမီးနားသ အလွဴ မဂၤလာပြဲမ်ားကို တတ္စြမ္းႏိုင္သမွ် က်င္းပလုပ္ကိုင္ေလ့ရွိၾကသည္။
ရွင္ျပဳအလွဴပြဲမ်ားကို လယ္ယာ လုပ္ငန္းခြင္အားလပ္သည့္ေကာက္ပဲ သီးႏွံမ်ားရိတ္သိမ္းၿပီးခ်ိန္၊ ပြင့္လင္း ရာသီေငြေပၚ အလုပ္နားခ်ိန္ျဖစ္ ေသာ တပို႔တဲြလ၊ တေပါင္းလႏွင့္ တန္ခူးလမ်ားတြင္ အမ်ားဆုံးက်င္းပ ေလ့ရွိၾကသည္။ ေက်းလက္ေတာ ရြာမ်ားတြင္ အလွဴပြဲမတိုင္မီ ရက္သတၱပတ္ခန္႔အလိုေလာက္မွ စတင္၍ အမ်ဳိးသမီးမ်ားက ဆန္၊ ပဲတို႔ကို ျပာတီးသန္႔စင္ၾကသည္။ ေယာက်္ားမ်ားက ေတာသို႔ထြက္ ကာ ထင္းရွာ၊ ဝါးခုတ္လုပ္ၾကရ သည္။ အလွဴပြဲတြင္ လွပတင့္တယ္ စြာ ဝတ္ဆင္ႏိုင္ရန္ အဝတ္အစား ႀကိဳတင္ခ်ဳပ္လုပ္ၾကသည္။ အလွဴ ရက္ က်င္းပရက္နီးကပ္လာသည္ ႏွင့္ေယာက္်ားမ်ားက အလွဴမ႑ပ္ ေဆာက္ၾက၊ ထမင္းေကြၽး႐ံုေဆာက္ ၾကႏွင့္ အလုပ္႐ႈပ္ၾကၿပီ။ အမ်ဳိး သမီးမ်ားကလည္း အလွဴပြဲတြင္ ခ်က္ျပဳတ္အသုံးျပဳရန္ ေရခပ္ေပး ၾကရသည္။ ေက်းရြာ အလွဴပြဲမွာ မက်င္းပမီကပင္ တေပ်ာ္တပါး ဝိုင္းဝန္းလုပ္ကိုင္ၾကရင္း ေပ်ာ္ရႊင္ ေနၾကရၿပီ။

ရွင္ျပဳအလွဴပြဲမ်ားကို အနည္း ဆုံးႏွစ္ရက္ က်င္းပေလ့ရွိၾကသည္။ အလွဴအႀကိဳေန႔မွစတင္ကာထမင္း ေကြၽး႐ုံဖြင့္ကာ ေကြၽးေမြးဧည့္ခံၾက ရသည္။ အလွဴအႀကိဳေန႔ မြန္းလြဲ ပိုင္းတြင္ ရွင္ေလာင္းလွည့္ပြဲက်င္းပ ၾကသည္။ ေမာင္ရွင္ေလာင္းလွည့္ပြဲ တြင္ အလွဴဒါယကာ၊ အလွဴဒါယိ ကာမမ်ားက ေမာင္ရင္ေလာင္းမ်ား အတြက္ ပရိကၡရာရွစ္ပါးကို လြယ္ ပိုက္ကာ လိုက္ပါၾကရသည္။ ကြမ္း ေတာင္ကိုင္၊ ပန္းေတာင္ကိုင္ အမ်ဳိးသမီးငယ္အေခ်ာအလွမ်ား၊ ပရိတ္အိုး၊ ကန္ေတာ့ပြဲ၊ သကၤန္း ပန္းရြက္အမ်ဳိးသမီးမ်ား၊ ေမာင္ရင္ ေလာင္းမ်ား၊ ေရႊထီးမိုးလူငယ္ မ်ား၊ အိုးစည္ဒုိးပတ္ဝိုင္းႏွင့္အတီး အမႈတ္၊ အကအခုန္အဖဲြ႕မ်ား စုံညီ စြာျဖင့္ စီတန္းလွည့္လည္ေလ့ရွိၾက သည္။ ရွင္ေလာင္းလွည့္ပြဲတြင္ ကြမ္းေတာင္ပန္းေတာင္ကိုင္အျဖစ္ ရပ္ရြာထဲတြင္ အေခ်ာဆုံး၊ အလွ ဆုံးဟု သတ္မွတ္ခံၾကရသည့္မိန္းမ ပ်ဳိေလးမ်ားကိုသာ ေရြးခ်ယ္ေလ့ရွိ ၾကသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ကြမ္းေတာင္ ပန္းေတာင္ကိုင္ၾကရသည့္မိန္းမပ်ဳိ ေလးမ်ားမွာ လူပ်ဳိလူရြယ္ ကာလ သားမ်ားအၾကားတြင္ အထူး မ်က္ႏွာပြင့္ၾကသည္။
သာသနာ့ေဘာင္သို႕ဝင္ေရာက္ ေတာ့မည့္ ေမာင္ရင္ေလာင္းမ်ား ကို မိ႐ိုးဖလာ ကိုးကြယ္ယုံၾကည္ သည့္ ရြာေတာ္ရွင္၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ရွင္နတ္ မ်ား ဝမ္းေျမာက္သာဓုေခၚႏိုင္ရန္ အ႐ိုအေသျပဳသည့္အေနျဖင့္ နတ္စင္ သို႔ သြားေရာက္ကာ နတ္ျပသၾကရ သည္။ ေမာင္ရင္ေလာင္းမ်ားကို နတ္ျပၿပီးေနာက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းသို႔ သြားေရာက္ကန္ေတာ့ ၾကကာ အလွဴမ႑ပ္သို႔ ျပန္ဝင္ၾက ရသည္။

အလွဴမ႑ပ္သို႔ ျပန္လည္ ေရာက္ရွိၾကေသာအခါ ရွင္ေလာင္း လွည့္ပြဲတြင္လိုက္ပါၾကသူမ်ားကို ထမင္းဟင္းလ်ာတို႕ျဖင့္ ဧည့္ခံေကြၽး ေမြးၾကရသည္။ အလွဴအႀကိဳ ညေနပိုင္းတြင္ အလွဴဧည့္ခံဆိုင္း ဝင္ေလ့ရွိၿပီး ညပိုင္းႏွင့္အလွဴ ႀကီးေန႔တြင္ ဆိုင္းေတာ္မဂၤလာက အတီးအမႈတ္အဆိုမ်ားျဖင့္ ဧည့္ခံ ေဖ်ာ္ေျဖၾကသည္။

ရွင္ေလာင္းလွည့္ပြဲမ်ားတြင္ ေမာင္ရင္ေလာင္းကို လွပတင့္တယ္ စြာ ဝတ္စားဆင္ယင္ေပးၿပီး လူထမ္း သည့္ေဝါစင္ေပၚ (သို႔မဟုတ္)ျမင္း ေပၚတြင္ တင္ေဆာင္၍ ေဘးမွ လူငယ္တစ္ဦးက ေရႊထီးမိုးေပး ကာ အလွဴလွည့္ေလ့ရွိၾကသည္။ နားသမည့္ သတို႕သမီးငယ္မ်ားကို မူ ႏြားလွည္းယာဥ္ေပၚတင္ေဆာင္ ကာ အထိန္းအယမိန္းမပ်ဳိေလးႏွင့္ အတူ လိုက္ပါေစသည္။ ယခုအခါ ရွင္ေလာင္းလွည့္ပြဲမ်ားကို ေငြေၾကး တတ္ႏိုင္လွ်င္တတ္ႏိုင္သလို တခမ္း တနားက်င္းပလာၾကသည္။ ေမာင္ရင္ ေလာင္းကို ျမင္းမ်ားႏွင့္လွည့္႐ံုသာ မက ေငြေၾကးမ်ားစြာ အကုန္အက် ခံကာ ဆင္ႀကီးမ်ားကို ငွားရမ္းကာ လွည့္လာၾကသည္။ နားသ သတို႔ သမီးငယ္မ်ားကိုလည္း ေရႊလွည္း ယာဥ္ေၾကာ့မ်ားျဖင့္ တင္ေဆာင္ ကာ တခမ္းတနား အလွဴလွည့္ၾက သည္။ ယခင္က စပ္ပန္းခ်ီမ႑ပ္၊ ဧမ႑ပ္ေလးမ်ားျဖင့္ အလွဴေပးခဲ့ ၾကေသာ္လည္း ယခုအခါမီးေရာင္ စုံမ်ားႏွင့္ ေရႊေရာင္တဖိတ္ဖိတ္ ေတာက္ပေနသည့္ ခမ္းနားေသာ မ႑ပ္ႀကီးမ်ားျဖင့္ အလွဴႀကီးမ်ား ေပးလ်က္ရွိေနၾကသည္။

ယခင္က မိမိတို႕သားသမီးရင္း ခ်ာမ်ားကိုသာ သီးသန္႔အလွဴေပး ၾကရာမွ ယခုအခါ မိမိသားသမီး မ်ားႏွင့္အတူ ေဆြမ်ဳိးနီးစပ္ေတာ္ စပ္ရာတို႔၏ သားသမီးမ်ားကိုပါ ထည့္သြင္းကာ ေမာင္ရင္ေလာင္း မ်ားစြာ၊ နားသ သတို႔သမီးမ်ားစြာ ႏွင့္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ အလွဴ ေပးလာၾကသည္ကိုေတြ႕ရေပသည္။

အလွဴရွင္မ်ား၏ေငြေၾကးဓနအင္အား ခ်မ္းသာလွ်င္ ခ်မ္းသာသလို ဆင္ တစ္ေကာင္မွႏွစ္ေကာင္၊ သုံးေကာင္၊ ျမင္း ၁ဝ စီးမွ ၁၅ စီး၊ ေရႊလွည္း ယာဥ္ေၾကာ့ ငါးစီးမွ အစီး ၃ဝ ခန္႔အထိ ထည့္သြင္းက်င္းပလာၾက သည္။ မင္းခမ္းမင္းနားႏွင့္ ထြက္ ေတာ္မူသကဲ့သို႔ ရာဇာဝင္း၊ ေဒဝါ ဝင္း၊ ရတနာပံုဝင္း၊ ပုဂံဝင္းစသည္ တို႔ျဖင့္ ေရွ႕ဝင္းေနာက္ဝင္းမ်ား ခင္းက်င္းကာ ခမ္းနားႀကီးက်ယ္ စြာအလွဴလွည့္ပြဲက်င္းပၾကသည္။

ယေန႔ေခတ္ အလွဴလွည့္ပြဲတစ္ ပြဲအတြက္ ကုန္က်စရိတ္မွာ အလြန္ မ်ားျပားလွသည္။ ဆင္ႀကီးတစ္ ေကာင္ ငွားရမ္းခ က်ပ္ရွစ္သိန္း ခဲြရွိသည္။ ျမင္းတစ္စီးအတြက္ က်ပ္တစ္ေသာင္းခြဲ ေပးၾကရသည္။ ေရႊလွည္းယဥ္ေၾကာ့တစ္စီးအတြက္ က်ပ္သုံးေသာင္းဝန္းက်င္ ေပးၾက ရသည္။ ေဒဝါဝင္း၊ ရာဇာဝင္း ခင္းလွ်င္ လူ ၅ဝ ေက်ာ္အတြက္ ဝတ္စုံငွားရမ္းခမ်ားစြာ အကုန္အက် ခံရသည္။ တီးဝိုင္းငွား ရမ္းခမ်ား အပါအဝင္ အလွဴလွည့္ပြဲတစ္ပြဲ အတြက္ ေငြသိန္းေပါင္းမ်ားစြာ အကုန္အက်ခံသုံးစြဲၾကရသည္။

မည္သို႕ပင္အကုန္အက်မ်ား သည္ျဖစ္ေစ လွဴႏိုင္တန္းႏိုင္သူ မ်ားက ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲသဲ လွဴလ်က္ တန္းလ်က္ရွိေနၾကသည္။ ယခု ကာလသည္ လယ္ယာလုပ္ငန္း မ်ား သိမ္းဆည္းေပးခ်ိန္၊ သီးႏွံမ်ား ရိတ္သိမ္းၿပီးခ်ိန္၊ ေငြေပၚခ်ိန္၊ မိုး ေလကင္းစင္ခ်ိန္ျဖစ္၍ သားရွင္ျပဳ အလွဴပြဲမ်ားကို ေဒသအႏွံ႕ က်င္းပ လ်က္ရွိေနၾကသည္။ ဆင္ႀကီးမ်ား၊ ျမင္းယာဥ္မ်ား၊ ေရႊလွည္းယာဥ္ ေၾကာ့မ်ား၊ ရာဇာဝင္း၊ ေဒဝါဝင္း မ်ား၊ အတီးအမႈတ္အကအခုန္မ်ား ျဖင့္ ခမ္းနားႀကီးက်ယ္စြာလွဴဒါန္း လ်က္ရွိေနၾကသည္။ ျမန္မာတို႔၏ ခမ္းနားႀကီးက်ယ္သည့္ ေမာင္ရင္ ေလာင္းလွည့္လည္ပြဲမ်ားကို ျမင္ ေတြ႕ၾကရသည့္ ႏိုင္ငံျခားသားခရီး သြား ဧည့္သည္မ်ားသည္ စိတ္ ဝင္စားစြာ ၾကည့္႐ႈမွတ္တမ္းတင္ ၾကသည္။

ခမ္းနားထည္ဝါသည့္ ေမာင္ရင္ေလာင္းလွည့္ပြဲမ်ားသည္ ခ်စ္စရာေကာင္းလွသည့္ ဂုဏ္ယူ ဖြယ္ရာ ျမန္မာတို႔၏ယဥ္ေက်းမႈ ႐ိုးရာဓေလ့ဟု ဆိုရေပမည္။ မိမိတို႔ ၏ရင္ေသြးရတနာမ်ားကို သာသနာ့ ေဘာင္သို႔ သြတ္သြင္းခ်ီးျမႇင့္ၾကရာ တြင္ ရက္ေရာစြာ လွဴဒါန္းဒါနျပဳ တတ္ၾကသည္မွာ ျမန္မာတို႔၏ စိတ္ရင္းေစတနာဟူ၍သာ ဆိုရေပ ေတာ့သည္။

The Union Daily

0 comments:

Post a Comment